Volkswagen ma już 80 lat!

80 lat temu rozpoczął działalność jeden z największych producentów samochodów na świecie. 28 maja 1937 roku w Berlinie założono "Spółkę ds. Przygotowania Niemieckiego Samochodu Ludowego" ("Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagen mbH"), która była poprzednikiem dzisiejszego koncernu Volkswagen.

Volkswagen ma już 80 lat
Volkswagen ma już 80 latInformacja prasowa (moto)

W ciągu 80 lat z przedsiębiorstwa, którego historia rozpoczęła się od produkcji Garbusów, Volkswagen przekształcił się w globalnego gracza z 12 markami, 120 fabrykami, które znajdują się na czterech kontynentach, zatrudniającego ponad 620 000 pracowników i produkującego rocznie ponad 10 milionów samochodów. To szczególne osiągnięcie, biorąc pod uwagę, że po drugiej wojnie światowej, firma rozpoczynała działalność na ruinach zniszczonego kraju. Już w początkach 20. wieku inżynierów fascynowała wizja upowszechnienia motoryzacji wśród wszystkich warstw społeczeństwa. W 1934 roku Związek Przemysłu Samochodowego, na polecenie Adolfa Hiltera, zlecił Ferdynandowi Porsche skonstruowanie "niemieckiego samochodu dla ludu". Porsche i jego zespół opracowali samochód, który od 1938 roku był gotowy do produkcji seryjnej.

Pojazd, który pod wojnie świat poznał jako Garbusa lub Beetle'a częściowo stanowił plagiat Tatry V570, w efekcie czechosłowacka marka wytoczyła Porsche proces. Problem został rozwiązany w 1938 roku, gdy Niemcy zbrojnie zajęły Czechosłowację. Sprawa znalazła swój finał dopiero ponad 20 lat później, w 1961 roku, po procesie sądowym Volkswagen zapłacił Tatrze odszkodowanie.

A co z Garbusem? Szybko okazało się, że Hitler nie potrzebował samochodu dla ludu, ale dla wojska. W efekcie na bazie pomysłu Porsche'a powstały wojskowe pojazdy Kubelwagen i Schwimmwagen, powszechnie używane przez Wehrmacht.

Po wojnie alianci zamierzali przenieść linię produkcyjną Garbusa do Wielkiej Brytanii. Ponieważ jednak żaden z angielskich producentów nie był zainteresowany tym modelem, uznając go za nieciekawy i nieperspektywiczny, alianci zezwolili na uruchomienie produkcji w Wolfsburgu...

Garbusa wyprodukowano w liczbie ponad 21,5 miliona egzemplarzy, co do czasu było światowym rekordem i na długie lata zapewniło środki finansowej na rozwój koncernowi. Punktem zwrotnym w zakresie techniki, oznaczającym początek nowej ery, okazała się rezygnacja ze stosowania silników chłodzonych powietrzem na rzecz jednostek chłodzonych cieczą oraz przestawienie się z napędu tylnego na napęd na przednią oś; dokonało się to w latach 1973-1975. Modele Passat, Scirocco, Golf i Polo pozwoliły Volkswagenowi wyjść z kryzysu spowodowanego malejącą sprzedażą, której przyczyną był z kolei kryzys paliwowy z 1973 roku. Golf, od którego swoją nazwę wzięła cała klasa samochodów i którego wyprodukowano do dzisiaj ponad 33 miliony, szybko stał się następcą Garbusa - pojazdem przeznaczonym dla wszystkich niezależnie od statusu społecznego i spełniającym różnorodne potrzeby. Kolejnym motorem wzrostu stała się przemiana w koncern obejmujący kilka marek - w 1965 roku Volkswagen przejął Auto Union GmbH, które wraz z NSU Motorenwerke Aktiengesellschaft utworzyło w 1969 roku dzisiejsze Audi AG. Od połowy lat 80. dołączały kolejne marki: SEAT (1986 r.), SKODA (1991 r.), Bentley (1998 r.), Bugatti (1998 r.), Lamborghini (1998 r.), Porsche (2009 r.), MAN (2011 r.), Ducati (2012 r.) i Scania (2015 r.). Volkswagen Financial Services AG skupia z kolei pod jednym dachem działalność w zakresie usług finansowych, a dzięki założonemu w grudniu 2016 roku przedsiębiorstwu MOIA koncern jest aktywny w dziedzinie usług mobilnych, bardzo ważnej z punktu widzenia przyszłości. Pozycję światowego potentata Volkswagen zawdzięcza także wczesnemu zaangażowaniu się w Chinach, gdzie w 1985 roku podjął pierwszy raz współpracę produkcyjną z chińskim partnerem. Dzisiaj koncern tworzy dwie spółki z partnerami chińskimi, a wkrótce zawiąże trzecią. W 2016 roku Volkswagen sprzedał w Państwie Środka cztery miliony samochodów. Po latach stałego wzrostu kryzys związany z silnikami Diesla oraz nowe wyzwania rynkowe spowodowały konieczność przebudowy koncernu. Wdrażając program "TOGETHER - Strategy 2025" Volkswagen konsekwentnie zmienia się z producenta samochodów w dostawcę rozwiązań z zakresu mobilności zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Ważną rolę odgrywają w tym cyfryzacja, samochody elektryczne, pojazdy autonomiczne oraz nowe usługi z zakresu mobilności.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas