Sześć milionów silników 1.3 MultiJet z bielskiej fabryki Fiata
Wiekopomna chwila przypadła na 9 lutego. To właśnie tego dnia z taśmy produkcyjnej fiatowskiej fabryki w Bielsku-Białej zjechał 6-milionowy egzemplarz silnika 1.3 Multijet.
Dla Fiata to jednostka napędowa specjalnego znaczenia. Właśnie w tym, produkowanym od 2003 roku silniku po raz pierwszy na świecie została zastosowana technologia MultiJet, która była z kolei ewolucją opracowanego i wprowadzonego przez włoski koncern w 1997 roku systemu Common Rail. Dwa lata po premierze silnik zdobył prestiżową nagrodę "Engine of the Year" w kategorii pojemności skokowej od 1,0 do 1,4 litra.
1.3 MultiJet to małolitrażowy, czterocylindrowy, 16-zworowy diesel o pojemności 1248 cm3. Aktualnie produkowany jest w najnowszej wersji fiatowskiej technologii znanej jako MultiJet II. Występuje w różnych wersjach mocy: z turbosprężarką o stałej geometrii rozwija 75 KM, z turbo o zmiennej geometrii - od 85 do 95 KM. Oferowany jest w wariantach spełniających normy Euro 4, Euro 5 i Euro 6.
Jego dopracowana konstrukcja wraz z wysoką jakością wykonania pozwalają na wydłużenie dystansów międzyprzeglądowych do 35 tys. kilometrów. Trwałość układu rozrządu producent szacuje na 250 tys. kilometrów.
Fiatowski przebój montowany jest w wielu samochodach z gamy koncernu Fiat Chrysler Automobiles - Fiatach: Panda, Punto, Qubo, Doblo, Strada, Tipo, Fiorino, 500, 500L i 500X, Lancii Ypsilon i Alfie Romeo MiTo. Trafia także do modeli innych marek - Opla, Forda i Suzuki.
6-milionowy egzemplarz silnika 1.3 MultiJet ma moc 95 KM, spełnia normę Euro 6 i zostanie zamontowany pod maską także wyprodukowanego w Polsce, w fabryce Fiata w Tychach, modelu 500.