Reklama

Słyną z produkowania kombi. A zaczęli 60 lat temu!

Mało który producent słynie z produkowania samochodów kombi tak, jak Volvo. Nie ma się jednak czemu dziwić, pierwsze kombi Volvo - o nazwie Duett - pojawiło się niemal dokładnie 60 lat temu - 4 lipca 1953 roku.

Historia tego samochodu sięga Drugiej Wojny Światowej, chociaż nie ma związku z działaniami wojennymi. Jak wiadomo, Szwecja w czasie tego globalnego konfliktu zachowała neutralność, więc zdolni inżynierowie zamiast konstruować czołgi i działa samobieżne, mogli skupić się na samochodach. W 1944 roku po raz pierwszy pokazano Volvo PV444, konstrukcję, która zmieniła małą szwedzką firmę w dużego producenta samochodów. Pojazd miał samonośne nadwozie, klejoną przednią szybę i napędzany był silnikiem o mocy 40 KM. Ze względu na działania wojenne produkcję rozpoczęto dopiero w 1947 roku.

Reklama

Samochód spotkał się z ciepłym przyjęciem, wobec czego produkowano go aż do 1958 roku. Jednak Volvo zdało sobie sprawę, że oprócz samochodu osobowego na rynku jest miejsce na podobnej wielkości pojazd dostawczy. Auto powstało na ramie, ale przednie błotniki i maska pochodziły z modelu 444. Zastosowano również ten sam silnik. Ładowność różniła się w zależności od zabudowy, ale zawsze przekraczała 500 kg. Właściciele jednak szybko odkryli, że pół tony to mocno zaniżona wartość...

Nowy model, który oznaczano 445, Volvo sprzedawało w sposób dość nietypowy. Fabrykę opuszczały ramy z silnikiem i kabiną kierowcy. Resztą zajmowały się firmy zewnętrzne, a było ich ponad 30! Najczęściej budowano vany i pickupy, chociaż pojawiały się również kombi.

W 1952 roku Volvo zorientowało się, że na fabrycznych placach zalega 1500 gotowych podwozi. Skąd spadek sprzedaży? Otóż okazały się one tak trwałe, że wielokrotnie zmieniano zabudowę, korzystając z tej samej używanej ramy...

W tej sytuacji zarząd Volvo podjął decyzję o zbudowaniu samochodu z własną zabudową. Powstałe w ten sposób Volvo 445 Duett ujrzało światło dzienne 15 miesięcy później, 4 lipca 1953 roku. Pierwszy samochód został dostarczony do klienta przez samego prezesa Volvo, Assara Gabrielssona.

Volvo Duett oferowano jako van oraz nieco lepiej wyposażoną wersję osobową, skierowaną raczej do ojców rodzin niż przedsiębiorców. W kampanii reklamowej podkreślano jednak uniwersalność, a więc możliwość wykorzystania i w biznesie i w rodzinie, stąd nazwa Duett.

Samochód stał się przebojem. Coraz mniej osób kupowało same podwozia, uznając, że gotowe auto od Volvo spełnia wszystkie oczekiwania. Obecnie model ten jest jednym z najbardziej cenionych przez kolekcjonerów, chociaż niektóre samochody wciąż znajdują się w użytku!

Z biegiem lat auto, ostatnie Volvo zbudowane na ramie, było modernizowane. W 1960 roku pojawiła się czterostopniowa skrzynia biegów i wykonana w całości, pojedyncza przednia szyba, przy czym oznaczenie zmieniono z 445 na 210. Dwa lata później zastosowano nowy silnik. Mimo tych wszystkich zmian, aż do zakończenia produkcji, co nastąpiło w roku 1969, utrzymano tradycyjną stylizację, która wywodziła się z latach 40-tych...

A dlaczego zakończono produkcję? Nie, nie dlatego, że samochód przestał się sprzedawać. W 1969 roku Szwecja wprowadziło nowe zasady crashtestów dopuszczających samochody do ruchu. Z archaiczną stylizacją Duett nie mógł ich spełnić. Ostatni samochód, z numerem podwozia 97299 trafił do muzeum Volvo. Doliczając do tego same ramy, całkowita produkcja przekroczyła 101 tys. egzemplarzy.

Tradycję modelu Duett kontynuowały inne Volvo kombi: 220 Amazon i 145.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje