Silnik z Bielska w oplu Eco-Speedster
Opel ogłasza początek największej ofensywy silników wysokoprężnych w historii koncernu. Rozpocznie ją światowa premiera pojazdu koncepcyjnego Eco-Speedster w trakcie tegorocznego salonu samochodowego Paryżu. Do końca 2003 roku Opel wprowadzi cztery całkowicie nowe jednostki o mocy do 130 kW (177 KM). Eco-Speedster ilustruje osiągi jednostki ECOTEC CDTI o pojemności 1,3 litra, która - i tu uwaga - będzie produkowana w Polsce!. W trakcie wstępnych testów ten koncepcyjny pojazd o mocy 112 KM osiągnął prędkość maksymalną przekraczającą 250 km/h, przy czym poziom zużycia paliwa w teście MVEG wyniósł zaledwie 2,5 litra na 100 km.
Ważący zaledwie 660 kg prototyp powstał w oparciu o model Speedster, ale posiada nową karoserię z włókna węglowego o udoskonalonej aerodynamice co pozwoliło na uzyskanie znacznie lepszego współczynnika oporu powietrza (Cd = 0.20).
Eco-Speedster nawiązuje do innego prototypowego modelu Opla sprzed 30 lat. 1 czerwca 1972 roku, na torze Opla w Dudenhofen, sławę uzyskał zmodyfikowany Opel GT z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,1 litra i mocy 95 KM. Ustanowił on kilka światowych rekordów w kategorii silników diesla, w tym rekord prędkości, wynoszący 197,5 km/h. Wkrótce potem został wprowadzony na rynek model Rekord 2.1 D pierwszy osobowy Opel wyposażony w silnik wysokoprężny.
Szczególne wrażenie robią osiągi tego nowego kompaktowego silnika. Jest to całkowicie nowa jednostka ECOTEC CDTI o pojemności 1,3 l, czterech zaworach na cylinder, doładowana turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny i zasilana układem common rail najnowszej generacji. Jest to pierwszy, opracowany od podstaw silnik, w ramach współpracy FIAT-GM Powertrain Polska joint venture. Rozpoczęcie jego produkcji zaplanowano w polskich zakładach FGM Powertrain w Bielsku Białej na rok 2003. Silnik ten spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4. W modelu Eco-Speedster będzie on współpracował z półautomatyczną, ręczną skrzynią biegów Easytronic.
Produkowany w Polsce silnik 1,3 w przyszłości montowany będzie w seryjnych samochodach Fiata i Opla, m.in w następcy pandy (new small ) i corsach nowej generacji.