Rośnie sprzedaż Volvo z napędem 4x4
Kierowcy coraz bardziej przekonują się do samochodów z napędem wszystkich kół. Niedawno pisaliśmy, że rośnie sprzedaż aut 4x4 Audi i Volkswagena, ale nie inaczej jest z Volvo.
Przeszło połowa zamówień na samochody z nowej serii 90 dotyczy aut wyposażonych w napęd na obie osie. W przypadku pozostałych linii modelowych udział "czteronapędówek" w ogólnej liczbie sprzedanych pojazdów przekracza 40 proc.
Można się też spodziewać, że z czasem wynik jeszcze się zwiększy. Nowe możliwości w tym zakresie daje bowiem coraz powszechniejsza elektryfikacja pojazdów. Dzięki silnikom elektrycznym nie ma już potrzeby stosowania ciężkich wałów, przekładni kątowych czy sprzęgieł międzyosiowych. Wszystkie one zastępowane są przez elektryczne silniki trakcyjne. W ten sposób pracuje chociażby układ AWD stosowany w nowym Volvo XC90 T8 Twin Engine (tylna oś napędzana silnikiem elektrycznym).
Historia szwedzkich rodzinnych kombi z napędem 4x4 sięga już z górką dwudziestu lat. Pierwszym samochodem Volvo z napędem AWD był - zaprezentowany w 1996 roku - model 850 Estate (kombi). Auto wyposażone w przekładnie kątową miało stały napęd 4x4. Pod maską pracował 2,5-itrowy, turbodoładowany (low pressure turbo), pięciocylindrowy silnik benzynowy o mocy 193 KM standardowo sprzęgany z ręczną, pięciostopniową skrzynią biegów.
Rok później w ofercie szwedzkiego producenta pojawił się odświeżony model, który - przy okazji liftingu - przemianowano na V70. W kilka miesięcy później cenniki uzupełniło Volvo V70XC - protoplasta wszystkich późniejszych samochodów z rodziny "cross country".
Kolejnym kamieniem milowym w historii szwedzkich aut z napędem na obie osie był debiut auta segmentu SUV - pierwszej generacji XC90. Samochód pojawił się w ofercie w 2002 roku i wyposażony był w (opcjonalny) napęd 4x4 bazujący na sprzęgle typu Haldex II generacji.