Polskie szyby w oplach, fordach, volkswagenach i fiatach
W Chmielowie (Podkarpackie) rozpoczęła się budowa nowej fabryki Pilkington Automotive Polska.
W zakładzie produkowanych będzie docelowo 7 mln szyb samochodowych rocznie. Wartość inwestycji to ok. 450 mln zł.
Fabryka powstaje na działce o powierzchni ok. 13,5 ha; teren należy do Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Będzie to już drugi zakład Pilkingtona w Polsce; pierwszy znajduje się 30 km od Chmielowa - w Sandomierzu (Świętokrzyskie).
Całkowity koszt inwestycji wyniesie około 450 mln zł; prawie 93 mln zł stanowić będzie dotacja z Ministerstwa Gospodarki - przeznaczona na wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki.
Jak podkreślił prezes Pilkington Automotive Polska Ryszard Jania, o wyborze miejsca nowej inwestycji zadecydowała m.in. lokalizacja - blisko Sandomierza oraz oferta władz SSE w Tarnobrzegu.
"Docelowo fabryka w Chmielowie będzie produkować rocznie prawie 2 miliony sztuk szyb przednich i ok. 5 milionów sztuk szyb hartowanych bocznych i tylnych do samochodów osobowych i ciężarowych. Będzie to oznaczało podwojenie naszej dotychczasowej produkcji" - dodał Jania.
Szyby samochodowe z Chmielowa dostarczane będą do fabryk samochodów na świecie, takich firm jak: General Motors, Ford, Volkswagen oraz Fiat. Ok. 70 proc. produkcji zakładu będzie eksportowane.
Dzięki inwestycji Pilkingtona pracę znajdzie ok. 500 osób. Zatrudnianie będzie odbywać się etapami, wraz z uruchamianiem poszczególnych linii produkcyjnych. Cała inwestycja będzie gotowa w 2014 r.
Pilkington Automotive, należący do japońskiej Grupy NSG, która jest jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych dla branż m.in. budowlanej i motoryzacyjnej.
Tarnobrzeska Specjalna Strefa Ekonomiczna Euro-Park powstała w 1997 r.; wydała ponad 200 zezwoleń, a nakłady inwestycyjne wyniosły ponad 5,9 mld zł; dzięki strefie powstało ok. 20 tys. nowych miejsc pracy.