Polska potęgą elektromobilności. Tym razem to nie mrzonki!
Ostatnio dużo mówi się u nas o elektromobilności. Uczynienie z Polski światowej potęgi w tej dziedzinie to jeden ze sztandarowych pomysłów władz.
Okazuje się jednak, że już dziś jesteśmy jednym z liderów tego lukratywnego segmentu rynku. W tym przypadku nie chodzi jednak o samochody, a o znane na całym świecie autobusy z Bolechowa.
Solaris pochwalił się właśnie, że od momentu dostarczenia do klienta pierwszego bateryjnego pojazdu, elektryczne autobusy wyprodukowane przez polską markę pokonały już łącznie ponad 3 miliony kilometrów. Zelektryfikowane pojazdy znajdują się w ofercie firmy już od przeszło dekady.
Pierwsze kroki w kierunku elektromobilności Solaris postawił już w 2001 roku. Zaprezentowano wówczas skonstruowany pod Poznaniem trolejbus - Solaris Trolino. Z kolei w 2006 roku polska firma pokazała pierwszy w Europie (!) seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym - był to Solaris Urbino hybrid.
Pierwszy w pełni elektryczny pojazd wyprodukowany w zlokalizowanej pod Poznaniem fabryce - Urbino 8,9 LE electric - ujrzał światło dzienne w 2011 roku. W 2013 roku, ruszyła seryjna sprzedaż elektrycznych Solarisów. Pierwszy z nich został sprzedany do Klagenfurtu w Austrii.
Dzisiaj po europejskich drogach porusza się już blisko 80 elektrobusów z charakterystycznym logo zielonego jamnika. Oprócz wspomnianej Austrii, można je spotkać w Szwecji, Finlandii, Niemczech, Hiszpanii oraz oczywiście w Polsce.
Od 2013 roku bateryjne autobusy z Bolechowa pokonały łącznie 3 miliony kilometrów, obsługując trasy zróżnicowane pod względem ukształtowania terenu, obłożenia pasażerskiego oraz w diametralnie różnych warunkach klimatycznych - od skrajnie mroźnej Skandynawii po upalną Katalonię.
Obecnie polska firma może pochwalić się ponad setką nowych zamówień na elektryczne autobusy. W najbliższym czasie realizowane będą kontrakty na dostawy bateryjnych Solarisów m.in. do: Włoch, Niemiec, Francji, Norwegii, Rumunii oraz Polski. Są wśród nich, pierwsze na świecie, elektrobusy przystosowane do poboru krwi, zamówione przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach.
Od momentu premiery pierwszego elektrycznego Solarisa portfolio producenta w tym zakresie znacznie się powiększyło. Obecnie klienci mogą wybierać spośród kilku wersji długości pojazdu (od 8,9 metra, 12, 18 i 18,75 metra) oraz sposobu ładowania (plug-in, pantograf, ładowanie indukcyjne, a nawet - zwiększające zasięg - wodorowe ogniwo paliwowe). Bolechowski producent oferuje również dwa rodzaje baterii, a także dwa sposoby przekazywania napędu. W zależności od upodobań nabywcy może do tego służyć oś ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi lub silnik centralny.