Lexus LS z systemem autonomicznej jazdy
Lexusa zaprezentował podczas majowego szczytu G7 flagową luksusową limuzynę LS 600h L wyposażoną w kolejną generację systemu autonomicznego prowadzenia Urban Teammate. Uczestnicy szczytu mogli wziąć udział w jazdach testowych eksperymentalnym autem.
Urban Teammate to kolejny, po Highway Teammate, element rozwijanej przez macierzysty koncern Lexusa, Toyota Motor Corporation, koncepcji Mobility Teammate - systemu wspomagającego kierowcę za pomocą zaawansowanych rozwiązań technicznych, takich jak sztuczna inteligencja. Przetestowany w ubiegłym roku na pokładzie Lexusa GS system Highway Teammate umożliwia automatyczne prowadzenie pojazdu na drogach szybkiego ruchu, samodzielnie wykonując wszelkie związane z tym manewry, od włączania się do ruchu, przez utrzymywanie bezpiecznych odległości, po wyprzedzanie i opuszczanie autostrady.
Celem Urban Teammate jest automatyczne prowadzenie pojazdu w znacznie trudniejszym środowisku - na zwykłych drogach i w terenie zabudowanym. Wymaga to precyzyjnej obserwacji otoczenia i wykrywania wszelkich przeszkód, łącznie z rowerami i przechodniami. W tym celu system wyposażono nie tylko w GPS i kamery, ale i zaawansowane czujniki takie jak czujnik laserowy o wysokiej rozdzielczości - lidar SPAD oparty na jednofotonowych fotodiodach lawinowych.
Japoński koncern podkreśla, że celem projektu nie jest wyeliminowanie kierowcy, więc użytkownicy przyszłych seryjnych samochodów z Mobility Teammate będą mogli wciąż czerpać radość z prowadzenia swoich aut.