Łada Niva ma już 40 lat
Czterdzieści lat rynkowej obecności i przeszło 2,5 mln wyprodukowanych egzemplarzy. Tak podsumować można dotychczasową historię jednego z najlepiej rozpoznawalnych pojazdów rosyjskiej produkcji - Łady Nivy.
5 kwietnia minęły równe cztery dekady od uruchomienia produkcji modelu, który - mimo wieku - cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem również na rynkach zagranicznych.
Pierwsza Niva opuściła fabrykę w Togliatti 5 kwietnia 1977 roku. Chociaż auto bazowało na podzespołach VAZa 2121 Żiguli - czyli licencyjnej wersji Fiata 124 - samochód niemal w całości opracowany został przez Rosjan. Dotyczyło to nie tylko zespołu napędowego (permanentny napęd na cztery koła z reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego), ale też trzydrzwiowego, samonośnego(!), nadwozia.
Samochód okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Z dzisiejszej perspektywy - z uwagi na samonośne nadwozie i zaskakująco duży komfort jazdy (sprężyny śrubowe) - auto traktować można w kategorii pierwowzoru współczesnych crossoverów.
Niva - po licznych modernizacjach - pod nazwą Łada 4x4 - oferowana jest klientom do dzisiaj. Jej najnowsze, topowe wersje pochwalić się mogą m.in.: wspomaganiem kierownicy, klimatyzacją czy pakietem elektrycznym obejmującym szyby, lusterka a nawet podgrzewane przednie fotele.