Które marki są warto najwięcej? Są niespodzianki
Jak co roku, amerykańska firma analityczna Interbrand opublikowała właśnie ranking 100 najpotężniejszych światowych marek - "Interbrand Best Global Brands 2017". W zestawieniu nie mogło zabraknąć potentatów rynku motoryzacyjnego.
Działająca na 17 rynkach agencja każdego roku analizuje wahania giełdowe, wyniki finansowe, nastroje konsumenckie i rynkowe trendy. W oparciu o nie i działania poszczególnych firm powstaje ranking 100 światowych marek o największej wartości. Podawane kwoty nie odpowiadają jednak majątkowi firmy, stanowią raczej próbę wyceny jej znaku handlowego - szeroko pojętej wartości.
W tegorocznym zestawieniu znalazło się aż 16 producentów z branży automotive. Przedstawiciele których marek mają szczególne powody do radości?
Absolutnym numerem jeden pozostaje Toyota. Wartość marki oszacowano na 50,3 mld dolarów. Japoński producent sklasyfikowany został na 7. miejscu ogólnego rankingu.
W pierwszej dziesiątce największych firm świata znalazł się jeszcze inny producent samochodów - Mercedes. Wartość marki, sklasyfikowanej na 9. miejscu ogólnego rankingu, wyceniono na 47,8 mld dolarów. To aż o 11 proc. więcej niż przed rokiem!
Mercedesowi udało się pokonać zajmujące 3. pozycję w dziedzinie motoryzacji (13. miejsce ogólnego rankingu) BMW. Wartość firmy z Bawarii oszacowano na 41,5 mld dolarów.
Zaraz za podium - na 4. miejscu wśród producentów pojazdów - sklasyfikowano Hondę. Zajmującą 20. miejsce ogólnego zestawienia markę wyceniono na 22,7 mld dolarów.
Piątą pozycję w motoryzacji (33. w ogólnym zestawieniu) okupuje Ford wyceniony na 13,6 mln dolarów.
O świetnym wyniku mówić też mogą Koreańczycy. Zaraz za Fordem - na 6. miejscu wśród producentów aut i 35. w ogólnym zestawieniu - sklasyfikowano Hyundaia! Wartość marki oszacowano na 13,2 mld dolarów. Dla porównania, jeszcze w 2007 roku firma klasyfikowana była na 72. miejscu z wartością na poziomie 4,8 mld dolarów!
7. miejsce w kategorii producentów samochodów zajmuje Audi (38. pozycja ogólnego zestawienia). Firmę z Ingolstadt wyceniono na 12 mld dolarów.
Zaraz za nią (8. pozycja w motoryzacji i 39. w ogólnym zestawieniu) uplasował się Nissan. Specjaliści oszacowali jego wartość na 11,534 mld dolarów.
Japończykom depcze jednak po piętach Volkswagen sklasyfikowany zaledwie o oczko niżej. Wartość firmy oszacowano na 11,522 mld dolarów.
Topową dziesiątkę wśród producentów pojazdów zamyka Porsche. Sklasyfikowana na 48. miejscu ogólnego rankingu firma wyceniona została na 10,1 mld dolarów.
W zestawieniu Interbrand "Best Global Brands 2017" znajdziemy jeszcze sześciu innych producentów pojazdów. Na 69. miejscu sklasyfikowano Kię (6,7 mld dolarów). 73. pozycja (6 mld dolarów) przypadła marce Land Rover. 77. miejsce okupuje Harley-Davidson wyceniony na 5,7 mld dolarów. Na miejscu 87. sklasyfikowano Mini (5,1 mld dolarów). Kolejną - 88. pozycję - zajmuje, debiutujące w zestawieniu, Ferrari (4,9 mld dolarów). Motoryzacyjną listę zamyka - sklasyfikowana na 98. miejscu - Tesla (4 mld dolarów).
Za markę o największej wartości uznano Apple (184 mld dolarów), przed: 2. Google (141,7 mld dolarów) i 3. Microsoftem (79,9 mld dolarów). W pierwszej piątce znalazły się jeszcze kolejno: Coca-Cola (69,7 mld dolarów) i Amazon (64,7 mld dolarów).
PR