Które auta mają najlepsze systemy wspomagania kierowcy?
Koncerny motoryzacyjne BMW i Hyundai mają po dwa modele, które zostały najwyżej ocenione w nowym rankingu zadowolenia klientów z użyteczności rozwiązań technologicznych zastosowanych w samochodach. Badanie J.D. Power przeprowadzono wśród użytkowników w USA.
Firma sprawdzała zadowolenie klientów z rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w nowych samochodach. Wśród badanych rozwiązań były systemy ochrony przed kolizją, zapewniające komfort podróży, wspomagające jazdę, zapewniające rozrywkę, a także systemy nawigacji i obsługi urządzeń mobilnych. Klienci przez 90 dni jazdy oceniali użyteczność tych rozwiązań w samochodach z różnych segmentów.
Niemiecki koncern BMW został wyróżniony za dwa modele: serię 2 w segmencie małych aut premium i serię 4 w klasie samochodów kompaktowych premium. Natomiast południowokoreański Hyundai wygrał z modelami Genesis w średnim segmencie aut premium i Tucson w klasie małych samochodów. Pozostałymi wyróżnionymi samochodami były Chevrolet Camaro (klasa średnia), Kia Forte (samochody kompaktowe) i Nissan Maxima (segment dużych aut).
Badanie J.D. Power pokazało, że amerykańscy użytkownicy najbardziej doceniają użyteczność i są ogólnie najbardziej zadowoleni z systemów wspomagania jazdy i ochrony przed kolizją. Takich rozwiązań oczekują też najbardziej w nowych samochodach.
Systemy zapobiegające kolizji takie jak funkcja monitorowania martwego pola, utrzymywania pasa ruchu lub ostrzegania o jego przekroczeniu, a także stosowanie kamer cofania zdobyły najwyższą ogólną ocenę zadowolenia klientów ze wszystkich badanych grup technologicznych. Rozwiązania te otrzymały wynik 754 pkt. na 1000 możliwych. Ranking J.D. Power pokazał, że klienci są najmniej zadowoleni ze współczesnych systemów nawigacyjnych, które oceniono na 687 pkt.
Badanie amerykańskich użytkowników pokazało, że korzystają oni najczęściej z kamer wspomagających np. parkowanie i systemów monitorowania martwego pola. Podczas jazdy każdego dnia korzysta z nich co najmniej trzech na czterech kierowców. 96 proc. badanych oczekuje, że ich przyszły samochód będzie w nie wyposażony - podkreśla J.D. Power.
Badanie pokazało, że klienci samochodów klasy premium i tych tańszych są podobnie zadowoleni z zastosowanych w nich systemów. Wynik dla użytkowników drogich samochodów wynosi 734, a tych tańszych 730.
Badanie J.D. Power przeprowadzono na podstawie relacji ponad 17 tys. właścicieli samochodów w okresie od lutego do sierpnia 2016 roku. W rankingu uwzględniono samochody z rocznika modelowego 2016.