Koniec oszustw? Prawdziwe spalanie sprawdzisz w sieci!

Zgodnie ze swoim zobowiązaniem z 2016 roku, Grupa PSA opublikowała właśnie wyniki dotyczące realnego zużycia paliwa dla około 1000 wersji aut spod znaków Citroena, DS i Peugeota.

Peugeot 508 podczas badania emisji spalin w warunkach drogowych
Peugeot 508 podczas badania emisji spalin w warunkach drogowychInformacja prasowa (moto)

Pomiary przeprowadzono na podstawie protokołu jazd próbnych określonych wspólnie z organizacją pozarządową Transport & Environment (T&E) i federacją France Nature Environnement (FNE). W oparciu o taki cykl przeprowadzono pomiary zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach użytkowania dla 58 modeli PSA.

Francuzi kładą ogromny nacisk na wiarygodność przeprowadzonych testów. Kontrolę prawidłowości przeprowadzonych badań przeprowadziła międzynarodowa firma certyfikacyjna Bureau Veritas.

Protokół bazujący na europejskim projekcie RDE (Real Driving Emissions), umożliwia pomiar zużycia paliwa dzięki przenośnemu urządzeniu pomiarowemu zainstalowanemu w pojeździe.

Pomiary dla 58 modeli grupy zostały przeprowadzone na drogach publicznych otwartych dla ruchu drogowego (23 km w mieście, 40 km na drogach podmiejskich i 30 km na autostradach) w rzeczywistych warunkach użytkowania (korzystanie z klimatyzacji, transport pasażerów i bagaży, wzniesienia na drodze, itd.). Wartości dotyczące zużycia paliwa określane są na podstawie obliczeń dotyczących modelu, silnika i skrzyni biegów z uwzględnieniem trzech zmiennych: rodzaju nadwozia, poziomu wyposażenia i rozmiaru opon.

Wiarygodne dane dotyczące rzeczywistego zużycia paliwa to potężna broń marketingowa. Firma uruchomiła już specjalny serwis internetowy, na którym klienci mogą znaleźć interesujące ich wyniki. Interaktywny moduł pozwala uzyskać informacje po wprowadzeniu danych samochodu (rodzaj nadwozia, poziom wyposażenia, silnik, skrzynia biegów i rodzaj ogumienia).

Francuzi pracują też nad specjalnym konfiguratorem, który pomagać ma przyszłemu właścicielowi samochodu oszacować rzeczywiste zużycie paliwa w zależności od indywidualnego sposobu użytkowania (liczba pasażerów, stopień obciążenia, styl jazdy, itd.). W pierwszej fazie konfigurator będzie dostępny na stronach internetowych marek w sześciu krajach: Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii i Szwajcarii. Następnie będzie stopniowo udostępniany w pozostałych krajach Europy.

DS 3 z aparaturą do pomiarów emisji spalinInformacja prasowa (moto)

Jakie są różnice między danymi homologacyjnymi (mierzonymi wg cyklu NEDC) a wynikami rzeczywistymi? Przykładowo Peugeot 208 z silnikiem 1.6 BlueHDI (z oponami w rozmiarze 16 cali) zużywa średnio 4,7 l/100 km. W cyklu NEDC wynik auta to 3,0 l/100 km. Różnica wynosi więc 1,7 l. Tak samo kształtuje się różnica w przypadku Citroena C3 z benzynowym silnikiem 1.2 PureTech o mocy 82 KM i ręczną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach (opony w rozmiarze 16 cali). Wynik rzeczywistego zużycia paliwa to 6,3 l/100 km. W cyklu pomiarowym NEDC auto uzyskało 4,6 l/100 km. Większa rozbieżność (2,6 l) między danymi z realnego świata a cyklem homologacyjnym dotyczy np. Citroena C4 Picasso 1.6 BlueHDI z automatyczną skrzynią o 6 przełożeniach i 17-calowymi oponami. Wg pomiarów drogowych auto zużywa średnio 6,5 l/100 km. W cyklu NEDC - zaledwie 3,9 l/100 km!

Różnice spalania w wybranych modelach PeugeotaInformacja prasowa (moto)
Różnice spalania w wybranych modelach CitroenaInformacja prasowa (moto)
Różnice spalania w wybranych modelach DSaInformacja prasowa (moto)
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas