Engine of the Year. Kto robi najlepsze silniki na świecie?

Znamy już zwycięzców jubileuszowej, dwudziestej, edycji konkursu na najlepsze jednostki napędowe "International Engine of the Year".

Tytuł Silnika Roku przyznano konstrukcji Ferrari
Tytuł Silnika Roku przyznano konstrukcji FerrariInformacja prasowa (moto)

Co ciekawe, tegoroczne wyniki to manifest poparcia dla klasycznych, potężnych jednostek o dużych pojemnościach. O zdecydowanym zwycięstwie mówić może Ferrari, które nagrodzone zostało aż pięciokrotnie!

Jury złożone z 65 dziennikarzy motoryzacyjnych przyznało nagrody w - uwaga - 11 kategoriach. Za najlepszy silnik roku 2018 uznano podwójnie doładowany motor Ferrari o pojemności 3,9. V8 stosowane do napędu modeli: Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista zdobyło aż 486 punktów. Dla porównania drugi w zestawieniu silnik - 3,0 l turbo z Porsche 911 Carrera - otrzymał 198 punktów. Silnik z Ferrari 488 zwyciężył też wśród pojemności od 3,0 do 4,0 l. Jednostkę nagrodzono ponadto w kategorii "Performance Engine of the Year"!

W kategorii pojemnościowej poniżej 1,0 l nagrodzono trzycylindrową jednostkę Volkswagena - 1,0 l TSI stosowaną m.in. w Golfie, Audi A3 czy Skodzie Fabii.

Kategoria pojemnościowa 1,0-1,4 l padła łupem koncernu PSA. Nagrodzona jednostka to 1,2-litrowy, trzycylindrowy motor stosowany m.in. w Peugeotach: 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroenach: C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso oraz Oplach: Crossland X i  Grandland X.

Nagrodzony silnik FerrariInformacja prasowa (moto)

Najlepszym silnikiem o pojemności między 1,5 a 1,8 l okrzyknięto hybrydową jednostkę 1,5 l (trzycylindrowa) stosowaną w BMW i8.

Za najlepszy silnik o pojemności między 1,8 a 2,0 l uznano turbodoładowany motor 2,0 l stosowany w Porsche 718 Boxster i 718 Cayman.

Wśród jednostek o pojemności od 2,0 do 2,5 l triumfował pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik 2,5 l konstrukcji Audi (RS3, TT RS, RS Q3).

W kategorii pojemnościowej 2,5-3,5 l zwyciężył 3,0-lirtowy, doładowany silnik konstrukcji Porsche (Porsche 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS).

W elitarnej kategorii powyżej 4,0 l po raz kolejny triumfowało Ferrari. Zwycięskim silnikiem okrzyknięto 6,5 l V12 z modelu 812 Superfast. Ta sama konstrukcja uznana została również za najlepszy nowy silnik!

Dwie nagrody padły też łupem Tesli. Układ napędowy amerykańskiego producenta (modele S, X, 3) nagrodzono w kategorii "Electric Powertrain" oraz "Green Engine".

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas