Ćwierć wieku ABS-u

System ABS świętuje właśnie jubileusz 25-lecia. Ten zaprezentowany przez firmę Bosch w 1978 roku układ hamulcowy zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania, dzięki czemu pojazd pozostaje w pełni sterowny nawet w sytuacjach zagrożenia.

System ABS przyczynia się do znacznej poprawy stabilności jazdy i w większości przypadków dodatkowo skraca drogę hamowania. Obecnie koncerny samochodowe na całym świecie wyposażają ponad dwie trzecie produkowanych przez siebie pojazdów w system ABS.

Już na początku XX wieku zastanawiano się nad sposobami uniknięcia blokowania się kół w samochodach, pojazdach szynowych, a nawet samolotach.

W roku 1936 Bosch zgłosił do patentu urządzenie zapobiegające blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania. Jednak dopiero zastosowanie elektroniki pozwoliło na stworzenie systemu przeciwblokującego, który byłby wystarczająco szybki, a jednocześnie na tyle trwały, by można go było montować w samochodach.

Reklama

Wreszcie, w roku 1978, system ABS stworzony przez firmę Bosch wszedł do produkcji seryjnej: początkowo w klasie S samochodów Mercedes-Benz, a niedługo potem w serii 7 BMW.

W późniejszych latach Bosch w dalszym ciągu prowadził prace nad modernizacją systemu ABS: na bazie ABS opracowano na przykład system ASR, regulujący poślizg kół w trakcie ruszania, czy też system ESP, znacznie obniżający ryzyko wpadnięcia pojazdu w poślizg w sytuacjach zagrożenia.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: układ hamulcowy | Bosch
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy