Coraz bardziej prawdopodobne, że Panda wróci do Tychów

W ocenie wielu ekspertów przeniesienie produkcji Fiata Pandy z Tychów do włoskiej fabryki w Pomigliano d’Arco nie było dobrym pomysłem. Wszystko wskazuje na to, że podobny ogląd sytuacji ma obecnie zarząd włoskiego giganta. Niewykluczone, że Panda powróci do Polski jeszcze przed końcem dekady!

Produkcja Fiata Pandy we Włoszech
Produkcja Fiata Pandy we WłoszechInformacja prasowa (moto)

Produkowane w latach 2003-2012 drugie wcielenie Pandy wytwarzane było wyłącznie w Tychach. Produkcję trzeciej generacji powierzono włoskiemu zakładowi w Pomigliano d’Arco. Decyzja miała na celu uchronienie podupadającego włoskiego zakładu przed znaczną redukcją zatrudnienia. Od tego czasu polska fabryka w Tychach skupia się głównie na budowanie podstarzałego, acz wciąż cieszącego się dużym powodzeniem, modelu 500.

Wygląda jednak na to, że oba zakłady czeka wkrótce historyczna zmiana. Z najnowszych informacji wynika, iż nowe wcielenia Pandy, na powrót, budowane będzie w Polsce. Zdaniem włoskich mediów decyzja o relokacji linii montażowej już zapadła (władze Fiata milczą na ten temat). Powrót Pandy do Polski pozwolić ma na wprowadzenie do produkcji w Pomigliano d’Arco nowych modeli Alfy Romeo.

Już w marcu pytany o przyszłość włoskiej fabryki prezes koncernu Sergio Marchionne przyznał, że "następna Panda nie będzie produkowana nie tylko w Pomigliano, ale w ogóle we Włoszech". Dodał również, że nowa generacja miejskiego auta pojawi się najwcześniej na przełomie lat 2019-2020. Wszystko wskazuje na to, że prototyp nowego wcielenia Pandy zobaczymy już w przyszłym roku.

Przeniesienie produkcji Pandy wiązać ma się z nową strategią koncernu i rosnącą liczbą zamówień na nowe modele Alfy Romeo. W najbliższych latach do pierwszego w historii suva włoskiej marki - Stelvio - dołączyć ma rodzeństwo w postaci większego i mniejszego modelu. To właśnie ich produkcją zająć ma się fabryka w Pomigliano. Zarząd koncernu chce, by aspirujące do segmentu premium samochody Alfy Romeo produkowane były właśnie we Włoszech, bo łatka "made in Italy" ma duży potencjał marketingowy.

Trzeba również zdawać sobie sprawę z faktu, ze ulokowanie produkcji nowych Alf w zakładzie nieopodal Neapolu ma też silne uwarunkowania historyczne. Pierwszym samochodem budowanym w Pomigilano był słynny Alfasud. W zakładzie powstawały też Alfy Romeo: 33, 145, 146, 155, 56, 147, GT oraz 159.

Jeśli doniesienia włoskich mediów okażą się prawdziwe zakład w Tychach czeka świetlana przyszłość. Panda od lat stanowi "lokomotywę sprzedaży" Fiata. Warto przypomnieć, ze przez niespełna 10 lat produkcji poprzedniej generacji Pandy z Tychów wyjechało dokładnie 2 166 491 egzemplarzy tego modelu. Aż 2,03 mln z nich trafiło na rynki zagraniczne.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas