Cofasz i nie widzisz czy coś nie jedzie?

Wyjazd tyłem z miejsca parkingowego to jedna z typowych sytuacji w ruchu drogowym. Podczas tego manewru nie zawsze widać dokładnie, co dzieje się z tyłu i z boku auta. Z pomocą w takich wypadkach przychodzi system asystujący Volkswagena - ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca usytuowanego prostopadle do jezdni.

Z tyłu pojazdu zamontowane są radarowe czujniki monitorujące obszar za pojazdem i obok niego; stanowią one uzupełnienie czujników ultradźwiękowych, które są elementem asystenta parkowania. System ułatwiający wyjazd tyłem "zauważa" to, czego ze swojego miejsca nie może widzieć kierowca. Jeśli system dostrzeże samochód zbliżający się z boku za autem, z wyprzedzeniem ostrzeże o tym kierowcę. Jeśli ten nie zareaguje, auto może zostać automatycznie przyhamowane. Dzięki temu można uniknąć wypadku lub co najmniej zmniejszyć jego skutki.

System ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego jest oferowany razem z czujnikiem Blind Spot. Czujnik ten wspiera kierowcę nie tylko wtedy, gdy manewruje on na parkingu, lecz również podczas jazdy. Już w trakcie nauki jazdy młodych kierowców szkoli się, aby przed zmianą pasa ruchu obejrzeli się i upewnili, że z tyłu w tzw. martwym polu widzenia lusterek nie znajduje się inny samochód. Właśnie w takiej sytuacji bardzo przydaje się czujnik Blind Spot. Czujniki radarowe monitorują obszar za samochodem i obok niego rozpoznając (w ramach swoich możliwości) obiekty znajdujące się w odległości do 20 metrów. Czujnik Blind Spot działa, gdy samochód porusza się z prędkością większą niż 15 km/h i ostrzega kierowcę przed obecnością innego pojazdu w krytycznym obszarze - w lusterku zewnętrznym zapala się wtedy dioda LED.

Zapalona dioda w odpowiednim lusterku zewnętrznym zwraca uwagę kierowcy na potencjalne niebezpieczeństwo. Jeśli mimo to włączy on kierunkowskaz, dioda zacznie mrugać jeszcze mocniejszym światłem ostrzegając przed zbliżającym się z tyłu pojazdem.

Blind Spot w połączeniu z oferowanym w opcji systemem Lane Assist na niebezpieczne sytuacje reaguje również inicjując lekki ruch kierownicy w odpowiednim kierunku oraz powodując jej drgania - dzięki temu kierowca otrzymuje jeszcze wyraźniejsze ostrzeżenie. Zależnie od rodzaju samochodu kierownica może odchylać się lekko, kierując pojazd w bezpieczną stronę. Kierowca w każdej chwili jest w stanie przerwać działanie systemu Lane Assist odchylając mocniej kierownicę w pożądaną przez niego stronę. Kierowca nie zostaje zwolniony z obowiązku świadomego panowania nad pojazdem.

W skrócie - historia systemów asystujących ułatwiających parkowanie

Reklama

1997 r. - pierwszy system wykorzystujący czujniki ultradźwiękowe w tylnym zderzaku
2005 r. - czujniki z przodu i z tyłu
2006 r. - pierwszy na świecie system ułatwiający parkowanie (Park Assist)
2008 r. - pierwsze zastosowanie sytemu Rear View
2010 r. - pierwsze zastosowanie systemu Area View monitorującego otoczenie samochodu
2010 r. - optyczny system parkowania (OPS)
2010 r. - Park Assist 2.0
2012 r. - system OPS 360 stopni
2012 r. - Park Assist 2.0 ułatwiający parkowanie prostopadle do jezdni
2014 r. - system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego
2014 r. - czujnik Blind Spot

2014 r. - Area View drugiej generacji
2015 r. - Park Assist 3.0

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy