Chcą budować polskie autobusy elektryczne

Polska zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę na europejskiej mapie producentów autobusów. Cieszącemu się międzynarodowym uznaniem Solarisowi wyrósł właśnie nowy konkurent - złożone z aż 11 podmiotów konsorcjum "Polski E-Bus".

Prototyp elektrycznego autobusu Ursus
Prototyp elektrycznego autobusu UrsusPaweł MałeckiEast News

Ambitny projekt powstał z inicjatywy, wydzielonej z uznanego producenta maszyn rolniczych, spółki Ursus Bus S.A. Konsorcjum, które zrzesza 11 przedsiębiorstw i instytucji naukowo-badawczych, stworzyć ma projekt "nowego, całkowicie polskiego, autobusu elektrycznego następnej generacji dla transportu publicznego". Oficjalne podpisanie umowy miało miejsce w czasie konferencji Ministerstwa Rozwoju "Zrównoważona mobilność - wyzwania i szanse dla miast", która odbyła się 8-9 czerwca w Jasionce k. Rzeszowa.

Konsorcjum "Polski E-BUS" powstało "aby zacieśnić współpracę zainteresowanych firm w segmencie produkcji autobusów elektrycznych oraz stworzyć projekt innowacyjnego elektrycznego autobusu". Wchodzące w skład projektu firmy deklarują, że "pojazd ma być konkurencyjny w Polsce i na rynkach światowych, pod kątem parametrów technicznych i finansowych". Jego "kluczowe komponenty" mają być produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego.

W oficjalnym komunikacie czytamy m.in., że "konsorcjum nie zajmuje się tylko opracowaniem produktu jakim jest autobus elektryczny, ale przede wszystkim poszukuje najlepszych rozwiązań transportowych dla społeczeństwa, w tym pracuje m.in. nad identyfikacją potencjalnych problemów dotyczących transportu miejskiego i szukaniem dla nich rozwiązań, zwiększeniem efektywności, ekonomiki i bezpieczeństwa stosowanych metod technologicznych. Konsorcjum chce także zwrócić uwagę na aspekty społeczno-zdrowotne elektrycznego transportu publicznego, czyli na coś na co nikt wcześniej nie zwracał uwagi". Uczestnicy projektu nie ukrywają, że liczą na rządowe wsparcie. Działalność Polskiego E-BUSA związana jest z promowanym przez polskie Ministerstwo Rozwoju programem "rozwoju elektromobilności". Lider inicjatywy, Ursus Bus S.A. dysponuje już pewnym doświadczeniem w projektowaniu i budowie bezemisyjnych autobusów i trolejbusów miejskich. W roku 2016 spółka wygrała dwa przetargi na dostarczenie środków transportu miejskiego do Torunia i Warszawy, które są jednymi z pierwszych nakierowanych na zakup pojazdów zeroemisyjnych.

Oprócz Ursus Busa członkami konsorcjum zostało 10 innych podmiotów. Należą do niego m.in. POL-MOT Holding S.A., Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA Sp. z o.o. (firma projektuje, wytwarza i serwisuje urządzenia elektroniczne dla taboru kolejowego, tramwajowego, autobusowego i trolejbusowego), Bmz Poland Sp. z o.o. (producent inteligentnych i zawansowanych systemów baterii trakcyjnych i układów zarządzania pracą tych baterii) czy Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT).

Na liście założycieli konsorcjum znajdziemy też: Kompozyty Sp. z o.o. (posiada ponad 10-letnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych), SAV Studio Damian Talar (firma, zajmująca się designem, projektowaniem mechanicznych, energetycznych i elektronicznych rozwiązań autobusów i trolejbusów), XDISC S.A. (specjalizuje się w produkcji modułów fotowoltaicznych), INNOVATIVE TRADE AND PRODUCT STRATEGIES (międzynarodowa firmą konsultingowo-inżynierska skupiająca się na napędach elektrycznych, konwersji mocy i autonomicznych systemach sterowania), Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT S.A. (projektowanie i produkcja silników elektrycznych niskiego i wysokiego napięcia) oraz AIU + Sp. z o.o.(doradztwo finansowe i badania rynkowe).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas