By samochód został zabytkiem

Nie każdy samochód może zostać pojazdem zabytkowym. Nawet gdy auto spełnia wymogi, procedura jest skomplikowana.

Co mówią przepisy?

- Pojazd zabytkowy to pojazd wpisany do rejestru lub ewidencji zabytków. W praktyce takie auta mają żółte tablice.

- Pojazd historyczny to pojazd zabytkowy albo pojazd, który ukończył 40 lat bez dodatkowych warunków lub mający co najmniej 25 lat i uznany przez rzeczoznawcę za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

- Osoba posiadająca pojazd zabytkowy jest zobowiązana ustawowo do opieki nad tym zabytkiem i dokładania wszelkich możliwych starań, aby utrzymać obiekt w jak najlepszym stanie. To obowiązek, którego zaniedbanie może być karane grzywną lub nawet więzieniem.

- Pojazd zabytkowy nie może wyjechać za granicę bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Auta zabytkowego nie można w żaden sposób modyfikować ani remontować bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Reklama

- Za zabytkowe i historyczne auto można płacić krótkoterminowe OC na okres nie krótszy niż 30 dni.

Co potrzeba, aby zarejestrować auto jako zabytek

- Wniosek do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpis do stosownego rejestru.

- Karta ewidencyjna zabytku tzw. biała karta zawierająca dane techniczne i historyczne pojazdu wraz ze zdjęciami (zdjęcia muszą być wykonane w rozmiarze 9x13 z widokami: przód-prawy bok, przód, tył, lewy bok, prawy bok, tablica przyrządów, silnik) oraz inne informacje o danym pojeździe.

- Konserwator może zażądać także dodatkowych dokumentów, np. opinii rzeczoznawcy samochodowego stwierdzającej, że pojazd jest wyjątkowy o właściwościach kolekcjonerskich i historycznych. Mogą być wymagane dwie lub trzy niezależne ekspertyzy.

- Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu zabytkowego wydane przez uprawnionego diagnostę - tzw. przegląd wieczysty.

- Mając decyzję konserwatora i zaświadczenie od diagnosty, udajemy się wydziału komunikacji i rejestrujemy auto na żółtych tablicach.

tygodnik "Motor"
Dowiedz się więcej na temat: auto | Pojazd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy