By samochód został zabytkiem
Nie każdy samochód może zostać pojazdem zabytkowym. Nawet gdy auto spełnia wymogi, procedura jest skomplikowana.
Co mówią przepisy?
- Pojazd zabytkowy to pojazd wpisany do rejestru lub ewidencji zabytków. W praktyce takie auta mają żółte tablice.
- Pojazd historyczny to pojazd zabytkowy albo pojazd, który ukończył 40 lat bez dodatkowych warunków lub mający co najmniej 25 lat i uznany przez rzeczoznawcę za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
- Osoba posiadająca pojazd zabytkowy jest zobowiązana ustawowo do opieki nad tym zabytkiem i dokładania wszelkich możliwych starań, aby utrzymać obiekt w jak najlepszym stanie. To obowiązek, którego zaniedbanie może być karane grzywną lub nawet więzieniem.
- Pojazd zabytkowy nie może wyjechać za granicę bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Auta zabytkowego nie można w żaden sposób modyfikować ani remontować bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Za zabytkowe i historyczne auto można płacić krótkoterminowe OC na okres nie krótszy niż 30 dni.
Co potrzeba, aby zarejestrować auto jako zabytek
- Wniosek do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpis do stosownego rejestru.
- Karta ewidencyjna zabytku tzw. biała karta zawierająca dane techniczne i historyczne pojazdu wraz ze zdjęciami (zdjęcia muszą być wykonane w rozmiarze 9x13 z widokami: przód-prawy bok, przód, tył, lewy bok, prawy bok, tablica przyrządów, silnik) oraz inne informacje o danym pojeździe.
- Konserwator może zażądać także dodatkowych dokumentów, np. opinii rzeczoznawcy samochodowego stwierdzającej, że pojazd jest wyjątkowy o właściwościach kolekcjonerskich i historycznych. Mogą być wymagane dwie lub trzy niezależne ekspertyzy.
- Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu zabytkowego wydane przez uprawnionego diagnostę - tzw. przegląd wieczysty.
- Mając decyzję konserwatora i zaświadczenie od diagnosty, udajemy się wydziału komunikacji i rejestrujemy auto na żółtych tablicach.