60 lat transportera

Urodził się w Wolfsburgu, dorastał w Hanowerze, znany jest na całym świecie...

Kliknij
KliknijInformacja prasowa (moto)

Dokładnie 60 lat temu powstał pierwszy prototyp, a dwa lata później rozpoczęła się seryjna produkcja. Od tego czasu powstało już ponad 9.5 mln volkswagenów transporterów. Przyjrzyjmy się historii tego samochodu.

Opowieść o tym aucie rozpoczyna się w 1947 roku, kiedy to holenderski importer Volkswagena spotkał się w Minden z przedstawicielami administracji brytyjskiej wolfsburskich zakładów, aby rozmawiać o zakupie kilku garbusów dla Holandii. Podczas rozmowy narysował on w swoim notesie odręczny szkic samochodu dostawczego, jak się okazało rewolucyjnego: silnik z tyłu, kierowca z przodu, a między nimi miejsce na 750 kg ładunku. Inspiracją dla Pon'a był, zbudowany do użytku wewnętrznego w zakładzie, osobliwy samochód skrzyniowy, który zauważył między ruinami hal fabrycznych w Wolfsburgu.

1948 rok - pierwszy prototyp

Po jakimś czasie Heinirch Nordhoff, nowy członek zarządu w Wolfsburgu, zaakceptował ideę Pon'a. Zlecił swojemu głównemu konstruktorowi Alfredowi Haesnerowi jej realizację. Niecały rok później powstała dokumentacja techniczna i 60 lat temu, w 1948 roku, zbudowano pierwsze prototypy. Przy pracach wykorzystano badania w tunelu aerodynamicznym. Cw pierwszych konstrukcji wynosiło ok. 0,7, ale zostało obniżone do niespotykanej w tamtych czasach wartości 0,44. Ponieważ płyta podłogowa garbusa była zbyt słaba do transportu dużych ciężarów wzmocniono ją specjalną ramą.

Prototyp transportera przedstawiony został dziennikarzom 12 listopada 1949 roku w Wolfsburgu.

8 marca 1950 r. - początek produkcji

Informacja prasowa (moto)

8 marca 1950 roku wizja Bena Pon'a stała się rzeczywistością - jest to dzień rozpoczęcia seryjnej produkcji w zakładzie w Wolfsburgu.

Fabryka produkowała swój pierwszy pojazd użytkowy w czterech wersjach: jako samochód dostawczy, pojazd specjalny, 8-osobowy mikrobus i jako sklep obwoźny. Samochód miał nośność 825 kg. Z pełnym obciążeniem osiągał maksymalną prędkość 75 km/h i zużywał 8 - 9 litrów paliwa na 100 km.

Rok później, w 1951 roku zbudowana została na bazie transportera pierwsza karetka pogotowia. Publiczności zaprezentowano także kolejny model samba - bus, który wkrótce podbił świat. Lakier w dwóch kolorach, odsuwany dach, dużo chromu i 21 okien były czymś dotychczas niespotykanym.

Cztery lata po rozpoczęciu produkcji seryjnej, z taśmy produkcyjnej zjechał stutysięczny transporter. Na tamte czasy byto to wielkie osiągnięcie. Wkrótce okazało się, że możliwości produkcyjne fabryki w Wolfsburgu są prawie całkowicie wykorzystane. Zapadła decyzja o budowie nowego zakładu zajmującego się wyłącznie montowaniem pojazdów użytkowych. Trwa wyścig: 235 gmin walczy o to, aby był on zlokalizowany na ich terenie. Decyzja zostaje podjęta 24 stycznia 1955 - fabryka powstanie w Hanowerze.

Dokładnie rok później, w szóstą rocznicę rozpoczęcia produkcji, 8 marca 1956 roku, po niewiarygodnie krótkim okresie budowy, z taśmy produkcyjnej nowego zakładu zjechał pierwszy transporter.

Początkowo w fabryce zatrudnionych było 4.954 pracowników, którzy montowali dziennie początkowo 250, a później 300 sztuk transporterów.

Popyt na transportera przerósł oczekiwania. Już rok po rozpoczęciu produkcji fabryka okazała się za mała. Dzięki dobudowaniu hali nr 2 jej powierzchnia podwoiła się. Ilość pracowników zwiększyła się w początkowych latach o 70 - 80 procent.

W 1958 roku konstruktorzy Volkswagena przedstawili propozycję, bez której dziś nie sposób wyobrazić sobie samochodów dostawczych - podwójną kabinę. Rok później, w 1959 roku, transporter otrzymał w pełni zsynchronizowaną przekładnię, co nie było wcale takie oczywiste w czasach dwukrotnego naciskania sprzęgła przy zmianie biegów.

W 1960 stosowane wcześniej strzałki sygnalizujące zamiar wykonania skrętu zostały zastąpione migającym kierunkowskazem.

2 października 1962 roku w fabryce VW w Hanowerze z taśmy montażowej zjechał milionowy samochód. Była to samba, czyli bus.

Transporter był w dalszym ciągu udoskonalany pod względem technicznym. Nowy silnik o pojemności 1,5 litra zyskał moc 42 KM, a w miejsce drzwi skrzydłowych pojawiły się drzwi rozsuwane, nawiasem mówiąc, pierwsze drzwi rozsuwane w samochodach tej klasy.

1967 - Transporter T2

Informacja prasowa (moto)

W 1967 r. nastąpił początek nowej ery - fabrykę opuścił pierwszy transporter drugiej generacji. Szyba przednia nie była już dzielona na dwie części, samochód został przedłużony o 100 mm a moc silnika o pojemności 1,6 litra wzrosła do 47 KM.

Rok później, w 1968, z taśmy produkcyjnej zjechał dwumilionowy transporter. Na egzemplarz trzymilionowy trzeba było poczekać tylko kolejne 3 lata. Liczba pracowników wzrastała jeszcze dynamiczniej i w 1971 roku osiągnęła historyczne maksimum - 28.728 pracowników.

1977 - produkcja łączna wynosi już 4,5 mln sztuk.

Rok 1978 był w produkcji samochodów dostawczych rokiem szczególnie bogatym w innowacje. Po raz pierwszy, w ośmioosobowym mikrobusie, zastosowany został napęd na cztery koła. Ponieważ tradycyjny transporter miał napęd na tylne koła, skonstruowano w tym przypadku dodatkowo załączany napęd na przednią oś. Produkcja seryjna nie była jeszcze planowana.

Pierwsze jazdy testowe modelu z napędem na cztery koła przeprowadzone na tunezyjskiej pustyni udowodniły, że jest to samochód doskonale nadający się do jazdy terenowej.

Maj 1979 r. - Transporter T3

Informacja prasowa (moto)

W maju 1979 roku miała miejsce premiera transportera T3, a już w 1981 roku pobity został kolejny rekord - 5 milionów wyprodukowanych transporterów.

W 1985 r. została przedstawiona w Hanowerze nowa limuzyna wielkoprzestrzenna - multivan. Samochód ten bardzo szybko zdobył taką popularność jak jego dziadek - transporter.

W 1986 w zakładach Volkswagena w Hanowerze z taśmy zjechał sześciomilionowy transporter - samochód sprzedawany był wtedy w 180 krajach.

9 stycznia 1990 r. - Transporter T4

Informacja prasowa (moto)

Kolejny krok w historii transportera zrobiono 9 stycznia 1990 roku. W jego czwartej generacji (T4) zrezygnowano z silnika umieszczonego z tyłu. Pojazdy stały się jeszcze wygodniejsze i mocniejsze. T4 oferowany był z 16 różnymi silnikami, 8 benzynowymi i 8 dieslami, najmocniejszy miał 204 KM.

W 1995 roku liczba sprzedanych multivanów przekroczyła 100 tysięcy.

W 1996 do Transportera wprowadzone zostały silniki TDI.

8 marca 2000 r. minęło 50 lat od rozpoczęcia produkcji transportera. Co druga osoba kupująca samochód dostawczy lub wielkoprzestrzenną limuzynę decydowała się na samochód z logo VW. Ponad 8 milionów tych pojazdów, zbudowanych na bazie transportera, znalazło już swoich nabywców.

2003 - Transporter T5

Informacja prasowa (moto)

W 2003 roku na rynek wprowadzony został Transporter T5. W porównaniu ze swoim poprzednikiem oferuje większą pojemność przestrzeni ładunkowej - przede wszystkim dzięki bardziej pionowej konstrukcji ścian nadwozia. Wymiary zewnętrzne krótkiej wersji to: 4,89 metra długości; 1,91 metra szerokości; 1,96 metra wysokości.

W modelach kombi i furgon do wyboru są dwa rozstawy osi oraz trzy wysokości dachu. W ofercie znajdują się różne nadwozia (analogiczne do modelu T4) - skrzyniowe (standardowe lub z obniżoną skrzynią ładunkową), podwójna kabina (Doka), podwozie do zabudowy.

Oferowanych jest wiele jednostek napędowych, najmocniejsza V6 ma 235 KM.

Rok 2008 - 60 lat po powstaniu pierwszego prototypu

Do dzisiaj, po 60 latach od powstania pierwszego prototypu volkswagena transportera z taśm produkcyjnych zjechało już ponad 9,5 miliona transporterów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas