40 mln wadliwych poduszek. Producent upadnie?

​Chociaż ostatnio świat motoryzacyjny żyje głównie skandalem dotyczącym oszustw Volkswagena, to wciąż nie milkną echa innej afery, związanej z niebezpiecznymi poduszkami powietrznymi produkowanymi przez japońską firmę Takata.

Szefostwo firmy Takata na konferencji prasowej
Szefostwo firmy Takata na konferencji prasowejAFP

Ten skandal wybuchł już kilka miesięcy temu, gdy okazało się, że masowo montowane przez producentów z Ameryki, Japonii i Europy poduszki powietrzne mają wadliwe inflatory, która podczas odpalenia poduszki rozlatują się, zaś ich metalowe elementy mogą poranić twarze pasażerów, a nawet doprowadzić do ich śmierci (obecnie udokumentowano osiem takich przypadków).W samych Stanach Zjednoczonych sprzedano 34 mln pojazdów z wadliwymi poduszkami. Kolejne miliony trafiły na inne rynki, w tym do Europy. W sumie liczba samochodów objętych akcją nawrotową ogłoszoną przez różnych producentów przekracza 40 milionów.O ile do tej pory można było mówić, że nad Takatą zebrały się ciemne chmury, o tyle obecnie nad firmą rozpętała się prawdziwa burza z piorunami. Otóż Honda, która od lat wyposażała swoje samochody w poduszki Takaty i w której samochodach owe poduszki zabiły wspomniane osiem osób, ogłosiła że kończy współpracę z firmą Takata. Oznacza to, że w nowych modelach tego japońskiego producenta nie będą już montowane poduszki wyprodukowane przez Takatę. To bardzo duży cios, tym bardziej, że historia współpracy obu firm liczy już 50 lat, a Honda jest właścicielem 1,2 proc. akcji Takaty.

Największym klientem Takaty była Honda. Była...AFP

Co gorsza, natychmiast na podobny ruch zdecydowała się Mazda, natomiast Mitsubishi i Subaru ogłosiły, że również rozważają takie posunięcie. Natomiast w piątek swoją decyzję o wycofaniu się ze współpracy z Takatą podała Toyota, która była drugim po Hondzie producentem najbardziej dotkniętym przez aferę.Jak to wpłynie na Takatę? Firma będzie musiała walczyć o przetrwanie, bowiem w zeszłym roku poduszki powietrzne stanowiły 38 proc. całej sprzedaży. Kto przejmie dotychczasowych klientów Takaty? Żaden z producentów samochodów nie ogłosił jeszcze z kim będzie kooperował, ale wybór nie jest duży. Poza Takatą poduszki produkują japoński Deicel, niemiecki TRW oraz szwedzki Autoliv.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas