150 milionów samochodów Volkswagena

27 grudnia 1947 roku, bramy podnoszącej się z gruzów fabryki Volkswagena w Wolfsburgu opuścił pierwszy cywilny - w pełnym tego słowa znaczeniu - Volkswagen Typ 1, zwany powszechnie Garbusem.

Volkswagen wyprodukował już 150 mln samochodów
Volkswagen wyprodukował już 150 mln samochodówInformacja prasowa (moto)

Od tego momentu minęło niespełna 72 lata. Niemcy nie marnowali czasu. Firma poinformowała, że na drogę wyjechał właśnie Volkswagen z numerem 150 000 000! Jubileuszowe auto - niebieski Golf GTE - powstał w rodzimej fabryce w Wolfsburgu.

Korzenie Volkswagena sięgają 1933 roku, gdy kanclerzem III Rzeszy został... Adolf Hitler. Chociaż fuhrer sam nie posiadał prawa jazdy, jednym z jego marzeń było zmotoryzowanie Niemiec. Już w miesiąc po objęciu urzędu odbyło się spotkanie z najwybitniejszymi niemieckimi konstruktorami, którzy otrzymali zadanie zaprojektowania samochodu dla niemieckiego robotnika. W ten sposób rodził się, projektowany przez Ferdynanda Porsche, Volkswagen Typ 1. W swoich pracach Porsche mocno inspirował się pracami swojego kolegi - czeskiego konstruktora Hansa Jedlinki, pracującego wówczas dla Tatry. W efekcie, krótko po prezentacji pierwszego w historii Volkswagena, czechosłowacka firma wytoczyła Niemcom proces o naruszenie swoich patentów.

Kamień węgielny pod fabrykę Volkswagena w Wolfsburgu - 26 maja 1938 roku - położył sam Adolf Hitler. Niemieccy robotnicy nie doczekali się jednak obiecanych Garbusów. Linia produkcyjna ruszyła bowiem jesienią 1939 roku, a bramy fabryki zaczęły opuszczać, oparte techniczne na Typ 1, wojskowe Schwimm- i Kubelwageny.

Również powojenna historia niemieckiej marki prezentuje się niezwykle ciekawie. Niemcy w ramach reparacji wojennych starali się zainteresować projektem pojazdu aliantów. Żadna ze zwycięskich stron nie była jednak zainteresowana przestarzałym samochodem o dyskusyjnej urodzie, więc propozycję odrzucono. Ostatecznie, znajdująca się w brytyjskiej strefie okupacyjnej fabryka, wznowiła produkcję z końcem 1945 roku, tym razem na potrzeby wojsk brytyjskich. Dopiero w grudniu 1947 zakład opuściły samochody zbudowane z myślą o cywilnych nabywcach.

Szybko okazało się, że przestarzała, miejscami wręcz siermiężna konstrukcja, w trudnych, powojennych czasach, ma szereg niekwestionowanych zalet. Auto było nadzwyczaj trwałe i proste w obsłudze, a chłodzony powietrzem silnik ograniczał koszty produkcji i napraw. To właśnie sprzedażowy sukces Garbusa sprawił, że Volkswagen w szybkim tempie zgromadziła kapitał niezbędny do podniesienia się z wojennej pożogi i opracowania nowych konstrukcji. W sumie na drogi wyjechało aż 21,5 mln egzemplarzy Garbusa. Ostatniego zbudowano w fabryce w Meksyku w 2003 roku, a więc w 70 lat od powstania pierwszych prototypów!

Jeszcze większym sukcesem okazał się spadkobierca Garbusa - zaprezentowany w 1974 roku Volkswagen Golf. Auto, które stało się synonimem samochodu kompaktowego doczekało się już siedmiu generacji i przeszło 34 mln wyprodukowanych egzemplarzy! Duży udział w rekordowym wyniku - 150 mln zbudowanych aut - mają też modele: Passat (ponad 20 mln wyprodukowanych samochodów), Jetta (ok 19,5 mln) i Polo (blisko 17 mln).

Obecnie, dysponująca przeszło 50 zakładami produkcyjnymi w czternastu krajach marka, po raz kolejny aspiruje do miana największego producenta samochodów na świecie, a jej globalne portfolio przekracza 60 modeli.

Warto dodać, że w globalnym wyniku 150 000 000 wyprodukowanych pojazdów ogromny udział ma rodzima fabryka w Wolfsburgu. Do tej pory z jej linii montażowych zjechało już ponad 44 mln aut ze znaczkiem Volkswagena.

Z okazji jubileuszu Volkswagen opublikował krótki film, na którym widać, jak wygląda dzisiaj produkcja samochodu:

Jak powstaje samochód 

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas