Pajero Evolution 2003
Od 1917 roku Mitsubishi Motors produkuje samochody słynące z jakości i nowatorskich rozwiązań technicznych. Od kilkunastu miesięcy firma spod znaku Trzech Diamentów przechodzi proces wielkich zmian strukturalnych czerpiąc jednocześnie ze swoich korzeni i bogatego doświadczenia. Powiew tych zmian był łatwo dostrzegalny w ekspozycji Mitsubishi Motors podczas tegorocznego salonu samochodowego w Paryżu.
Wierne tradycji Mitsubishi Motors prowadzi rozwój swoich pojazdów między innymi poprzez sporty motorowe, w których samochody tej firmy od lat święcą triumfy na trasach całego świata. Jednym z nich jest słynne Pajero (Montero w krajach hiszpańskojęzycznych, a Shogun na rynku brytyjskim) mające w swojej kolekcji już siedem zwycięstw w najtrudniejszym z rajdów - legendarnym maratonie znanym pod nazwą Dakar.
W stolicy Francji miała miejsce światowa premiera Mitsubishi Pajero Evolution 2003 - najnowszej, sportowej wersji tego produkowanego od 1982 roku modelu, który dał początek gamie samochodów znanych dziś tak dobrze pod nazwą pojazdów wielofunkcyjnych (SUV).
Aktywność Mitsubishi Motors w sportach motorowych rozpoczęła się 40 lat temu i jak mówi Olivier Boulay, szef działu projektowania samochodów "
stanowi stałe źródło inspiracji i jest rzeczywistym nośnikiem postępu. Zwycięstwa w Dakarze ukształtowały również unikalny wizerunek Pajero z korzyścią dla tej marki. Nowy samochód stanowił wielkie wyzwanie dla naszych projektantów tworzących najpierw studyjny projekt Pajero Evolution, które później zmaterializowało się jako samochód sportowyt
.
Mitsubishi Pajero Evolution jest pierwszym samochodem sportowym zbudowanym na bazie modelu studyjnego, który po raz pierwszy został zaprezentowany przed rokiem podczas salonu we Frankfurcie nad Menem. Kolejna odsłona w wersji Pajero Evo 2+2 odbyła się w marcu tego roku w Genewie, a Paryż obejrzał już ostateczny kształt samochodu, który w barwach fabrycznego teamu Trzech Diamentów zadebiutuje podczas pustynnego Rajdu Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w dniach 29 października - 2 listopada tego roku. Będzie to próba generalna przed najważniejszym startem w Rajdzie Dakar 2003.
Nadwozie sportowego Pajero Evolution o długości 4223 mm i szerokości 1994 mm oparte jest na konstrukcji rurowej ramy pokrytej materiałem kompozytowym. Jako źródło napędu przenoszonego na cztery koła służy sześciocylindrowy silnik DOHC 24 V MIVEC o pojemności 3,5 litra. Skrzynia biegów to po raz pierwszy zastosowana w sportowym Pajero sześciobiegowa przekładnia sekwencyjna. Całość oparta jest na niezależnym zawieszeniu z podwójnymi wahaczami.
Samochód o rozstawie osi wynoszącym 2725 mm ma znakomite właściwości trakcyjne uzyskane między innymi dzięki obniżeniu środka ciężkości. Efekt ten to również wynik obniżenia o 10 cm i przesunięcia ku tyłowi o 30 cm położenia silnika. Stosowany już wcześniej system pompowania i regulacji ciśnienia powietrza w oponach z wnętrza samochodu funkcjonuje obecnie podczas jazdy w każdych warunkach terenowych.
(Tutaj zdjęcie pajero 2003 zrobione przez naszego foto-reportera w Paryżu)