Mini Cooper S E Countryman ALL4. Pierwsze takie auto w historii
Motoryzacyjna elektryfikacja zatacza coraz szersze kręgi. MINI wprowadza właśnie do swojej oferty model Cooper S E Countryman ALL4. To pierwszy pojazd w historii brytyjskiej - należącej obecnie do BMW - marki, który może poruszać się wyłącznie dzięki zmagazynowanej w akumulatorach energii elektrycznej.
MINI Cooper S E Countryman ALL4 to hybryda typu plug-in (z możliwością ładowania z gniazdka). Auto wyposażono w dwie jednostki napędowe: benzynowy, trzycylindrowy silnik 1,5 l TwinPowerTurbo i synchroniczny silnik elektryczny umieszczony pod podłogą bagażnika.
Benzynowy motor generuje 136 KM i maksymalny moment obrotowy 220 Nm dostępny już od 1250 obr./min. Jednostka współpracuje z sześciostopniową, automatyczną przekładnią Steptronic i przekazuje moc na koła przedniej osi. Za napęd tylnej odpowiada elektryczny silnik trakcyjny rozwijający 88 KM i 165 Nm. W układzie przeniesienia napędu zastosowano dwustopniową przekładnię.
Sumarycznie, biorąc pod uwagę różnicę w prędkościach obrotowych przy maksymalnych osiągach obu jednostek, system napędowy może pochwalić się mocą 224 KM i maksymalnym momentem obrotowym 385 Nm. Dzięki temu MINI Cooper S E Countryman ALL4 przyspiesza do 100 km/h w 6,8 s i - przynajmniej w cyklu pomiarowym - zużywa średnio 2,3 l/100 km. Taki wynik to zasługa wynoszącego 42 km zasięgu w trybie elektrycznym. Korzystając wyłącznie z tego rodzaju napędu auto potrafi rozpędzić się do prędkości 125 km/h.
Energia elektryczna magazynowana jest w litowo-jonowych akumulatorach o pojemności 7,6 kWh. Ich pełne naładowanie przy wykorzystaniu klasycznej sieci elektrycznej trwa 3 godziny i 15 minut. MINI oferuje również możliwość zakupu specjalnej, wysokonapięciowej ładowarki 3,6 kW, której wykorzystanie skraca czas ładowania do 2,5 godziny. Warto dodać, że pojemność zbiornika paliwa to zaledwie 36 l.
MINI Cooper S E Countryman ALL4
MINI Cooper S E Countryman ALL4 to hybryda plug-in.
Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy przy wykorzystaniu napędu elektrycznego: automatyczny (komputer sam zarządza rozdziałem mocy i ogranicza prędkość maksymalną w trybie elektrycznym do 80 km/h), MAX eDrive (jazda wyłącznie przy wykorzystaniu napędu elektrycznego) oraz Save Battery (pozwala zaoszczędzić ok 90 proc. pojemności akumulatorów).
Producent nie opublikował jeszcze cenników nowego MINI Cooper S E Countryman ALL4, ale zamówienia na auto będzie można składać w najbliższym czasie.