Lotus 3-Eleven. Najszybszy model w historii firmy!

Wczoraj zakończył się słynny Festiwal Prędkości w angielskim Goodwood. Jedną z gwiazd imprezy był nowy, zaprezentowany właśnie model Lotusa - 3-Eleven.

Lotus 3-Eleven
Lotus 3-ElevenInformacja prasowa (moto)

3-Eleven to najszybsze i zarazem najdroższe produkcyjne auto w liczącej przeszło 63 lata historii brytyjskiego producenta. Samochód bazuje na produkowanym od 2006 roku modelu 2-Eleven. Podobnie jak on, nowy model otrzymał m.in. otwarte nadwozie.

Źródłem napędu jest znany z modelu Evora 400 benzynowy silnik V6 o pojemności 3,5 l. Jednostkę konstrukcji Toyoty wyposażono w chłodzoną wodą chłodnicę powietrza doładowującego, dzięki czemu w modelu 3-Eleven motor legitymuje się mocą 450 KM (przy 7 000 obr./min) i maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm osiąganym w zakresie od 3500 do 6000 obr./min.

Auto oferowane będzie w dwóch konfiguracjach: drogowej i torowej (Race). Ta druga wyróżnia się m.in. agresywniejszym ospojlerowaniem i homologowanym przez FIA fotelem z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa. Masa Lotusa 3-Eleven w wersji Race (bez płynów) to zaledwie 900 kg. Oznacza to, że stosunek mocy do masy przekracza 500 KM na tonę! Tak przygotowane auto osiąga "setkę" w 3 s od startu i rozpędza się do prędkości maksymalnej 280 km/h (290 km/h w wersji drogowej).

Moc przenoszona jest na koła tylnej osi za pośrednictwem krótko zestopniowanej, sześciobiegowej ręcznej lub sekwencyjnej skrzyni biegów sterowanej manetkami przy kierownicy (wersja Race). Niezależnie od odmiany, przekładnie wyposażone są w chłodnicę oleju i samoblokujący mechanizm różnicowy.

Lotus 3-Eleven

Lotus 3-Eleven 
Lotus 3-Eleven 
Lotus 3-Eleven 
Lotus 3-Eleven 
Lotus 3-Eleven 
Lotus 3-Eleven 
Lotus 3-Eleven 

Standardowo auto porusza się na aluminiowych felgach z oponami w rozmiarze 225/40 ZR18 z przodu i 275/35 ZR19 z tyłu. W układzie hamulcowym zastosowano czterotłoczkowe zaciski AP Racing i wentylowane tarcze o średnicy 332 mm (przy każdym z kół).

Lotus 3-ElevenInformacja prasowa (moto)

Samochód produkowany będzie ręcznie, począwszy od lutego przyszłego roku, w siedzibie firmy w angielskim Hethel. Pierwsze egzemplarze trafią do nabywców w kwietniu.

Lotus 3-ElevenInformacja prasowa (moto)

Odmiana drogowa wyceniona została na 82 tys. funtów (bez podatków). Za wersję Race zapłacić trzeba będzie 96 tys. funtów plus VAT. Produkcja ograniczona zostanie do 311 egzemplarzy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas