Co łączy Toyotę Aygo i Bugatti Veyrona?

Calineczka, Czerwony Kapturek, Gumisie - świat kocha małych bohaterów. Również wśród samochodów znajdziemy sprytnego malca o wyjątkowych zdolnościach, czyli Toyotę Aygo. Już w czerwcu do salonów trafi jego nowa wersja po faceliftingu. Z tej okazji warto przypomnieć, co czyni tego miejskiego malucha innym niż wszystkie.

Premiera  Aygo w krakowskim salonie Toyota Romanowski
Premiera Aygo w krakowskim salonie Toyota RomanowskiINTERIA.PL

Trojaczki działające pod kryptonimem B-Zero

Jest rok 2005. W nowo otwartej fabryce w położonym 55 kilometrów na południe od czeskiej Pragi Kolinie, w ramach projektu B-Zero montowane są pierwsze pojazdy. To nie fragment scenariusza filmu szpiegowskiego. Właśnie taką nazwą Toyota oraz Grupa PSA, czyli Peugeot i Citroën, postanowiły określić plan stworzenia wspólnymi siłami małego, miejskiego hatchbacka. Samochód Toyoty otrzymał nazwę Aygo, od angielskiego "I go". To określenie ma symbolizować wolność, zwinność i wigor małego auta. Peugeot wybrał nazwę 107, która w 2014 roku została zmieniona na 108, a Citroën - C1. Toyota Aygo i jej rówieśnicy wyjeżdżają z czeskiej fabryki do dziś.

Maluch z polskim sercem

Toyoty Aygo są montowane wyłącznie w Czechach. Ale jednolitrowe silniki 1KR-FE, które trafiają pod maskę tego modelu, powstają w Polsce, w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu. A mowa tutaj o nie byle jakiej jednostce, bo o silniku, który w latach 2007-2010 królował w kategorii jednostek do jednego litra w plebiscycie International Engine of the Year. Teraz, wraz z faceliftingiem silnik Aygo został udoskonalony. Jego moc wzrosła do 72 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga 93 Nm. Dzięki temu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h o 0,4 s szybciej i zużywa o 0,2 l na 100 km mniej wg cyklu NEDC, a także emituje mniej dwutlenku węgla do atmosfery. Warto dodać, że w wałbrzyskiej fabryce produkowane są również manualne i półautomatyczne przekładnie do Aygo.

Do wyboru, do koloru

Premiera Aygo w krakowskim salonie Toyota RomanowskiINTERIA.PL

Mała Toyota to model, który od lat daje szeroką możliwość personalizacji wyglądu. W wersji po najnowszym faceliftingu do wyboru jest m.in. 21 wzorów felg i kołpaków, 8 wersji kolorystycznych przedniego x-grilla, a także tyle samo odmian tylnego dyfuzora i dachu, dostępnego również w wersji składanej. Nowe Aygo występuje ponadto w edycjach specjalnych Prime x-cite z nowym lakierem Magenta i Prime x-treme z czarnym nadwoziem oraz elementami w kolorze Cyan.

Toyotą Aygo w 6 sekund do setki

Toyota Aygo

Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL
Toyota AygoMichał DomańskiINTERIA.PL

Aygo z ponad 200-konnym silnikiem zamontowanym centralnie, szerokim nadwoziem i wielkim skrzydłem z tyłu - brzmi jak szalony pomysł? Takie auto naprawdę powstało! W 2008 roku na British International Motor Show w Londynie Toyota zaprezentowała wyjątkowy koncept Aygo Crazy. Pod maskę, a w zasadzie za przednie fotele, trafił silnik 1.8 VVT-i znany ze sportowych modeli Toyoty - Celiki i MR2. Jednostkę wyposażono w turbodoładowanie opracowane przez Toyota Motorsport GmbH oraz pięciostopniową skrzynię biegów znaną również z MR2. Ważące niewiele ponad 1000 kg nadwozie i 200-konny silnik sprawiły, że Aygo Crazy było zdolne do osiągnięcia 100 km/h w zaledwie 5,75 s.

Toyotą AYGO w 6 sekund do setki

Toyota Aygo to samochód czteromiejscowy. Jednak to nie oznacza, że japoński maluch nie zmieści więcej osób. W 2016 roku przy okazji festynu Driftingowy Dzień Dziecka słynny kierowca rajdowy i drifter Kuba Przygoński wraz z grupą najmłodszych postanowili sprawdzić, ile osób może znaleźć się w tym samym momencie we wnętrzu AYGO. Wynik może zaskoczyć niejednego. W kabinie o długości 1630 mm i szerokości 1300 mm, przy zamkniętych drzwiach zmieściło się 16 osób - 15 dzieci i Kuba Przygoński. A to nie koniec przygód małej Toyoty. W 2016 AYGO wzięło również udział w nietypowej sesji zdjęciowej z udziałem suczki Taygi ze wspieranego wówczas przez Toyotę schroniska fundacji Viva w Korabiewicach.

Co łączy Toyotę Aygo i Bugatti Veyrona?

Premiera Aygo w krakowskim salonie Toyota Romanowski INTERIA.PL

Toyota Aygo to cenione i popularne auto. W 2015 roku słynny brytyjski magazyn Top Gear przyznał temu modelowi tytuł Samochodu Roku razem z... Bugatti Veyronem! Aygo słynie także z niezawodności. Portal What Car? uznał je za najbardziej trwały mały samochód, dając mu najwyższą ocenę 100% w tej kategorii. Również Polacy pokochali  małąToyotę. Japoński maluch jest najpopularniejszym samochodem segmentu A w naszym kraju. Co więcej, w lutym 2018 roku był trzecim najchętniej kupowanym autem przez polskich kierowców. A na dodatek, w 2015 i 2016 roku Toyota AYGO otrzymała nagrodę dla najlepszego samochodu flotowego dla pracownika w segmencie A. Wyniki godne lidera.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas