Volkswagen Passat Alltrack. Pierwsza jazda

W salonach Volkswagena pojawiła się najnowsza wersja Passata - Alltrack, czyli odmiana kombi światowego bestsellera rodem z Wolfsburga seryjnie wyposażona w napęd na cztery koła i z prześwitem powiększonym o prawie 3 cm.

Volkswagen Passat Allroad
Volkswagen Passat AllroadINTERIA.PL

Passat Alltrack to jeden z nielicznych samochodów w stylu "3 w 1". Z jednej strony - komfortowe, przestronne i funkcjonalne kombi. Z drugiej, dzięki zmodyfikowanym zderzakom oraz osłonom silnika i nadkoli - modny crossover. Z trzeciej w końcu, za sprawą prześwitu wynoszącego blisko 18 cm oraz seryjnego napędu na cztery koła i terenowego trybu jazdy - wszędobylski SUV.

Volkswagen Passat AllroadINTERIA.PL

Do tylnej osi Alltracka napęd trafia za pośrednictwem sprzęgła typu Haldex najnowszej generacji, które w układzie przeniesienia napędu pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego wyposażonego w blokadę. Elektroniczne blokady przy wszystkich kołach pełnią funkcję blokad poprzecznych. W warunkach dobrej przyczepności kół do nawierzchni napędzane są jedynie koła przedniej osi. Gdy jedno z nich zacznie buksować, natychmiast płynnie jest dołączany napęd tylnej osi. Dodatkowym atutem Alltracka, w porównaniu z Passatem kombi wyposażonym w napęd 4Motion, jest terenowy tryb jazdy zwany "offroad". Wystarczy nacisnąć jeden przycisk, a systemy asystujące i zawieszenie o regulowanej sile tłumienia oraz układy sterowania pracą silnika i skrzyni biegów dostosują się do wymagań jazdy w terenie.

Zimowe warunki panujące podczas jazd testowych pozwoliły przekonać się o skuteczności napędu na cztery koła i sprawdzić działanie wszystkich systemów w praktyce. Dopóki kierowca nie zakopie Alltracka w głębokim śniegu, dopóty są spore szanse, że o własnych siłach zdoła wydostać się z tarapatów. Znakomitym ułatwieniem podczas jazdy w terenie jest system na co dzień ułatwiający manewrowanie, w skład którego wchodzą cztery kamery. Przetworzony obraz z kamer, z lotu ptaka pokazujący zarys Alltracka i najbliższe otoczenie auta, jest wyświetlany na centralnym wyświetlaczu i pozwala bardzo precyzyjnie prowadzić samochód z niewielką prędkością bez konieczności spoglądania przez szybę do przodu czy wychylania się przez drzwi. Na tym samym wyświetlaczu, przy aktywnym trybie  "offroad", na trzech czytelnych analogowych zegarach można obserwować - między innymi - kąt skrętu przednich kół czy poprzeczny przechył samochodu. O treści i kolejności wyświetlanych informacji decyduje kierowca. Do wyboru jest kilka opcji.

Volkswagen Passat Allroad. SilnikINTERIA.PL

Alltrack jest oferowany z tylko dwoma jednostkami napędowymi do wyboru, ale dostępnymi w aż czterech wersjach mocy. Benzynowy, 2-litrowy silnik TSI osiąga 220 KM i seryjnie współpracuje z 7-stopniową przekładnią DSG. Wysokoprężna jednostka napędowa 2.0 TDI osiąga moc 150 KM, 190 KM i 240 KM. Jedynie najsłabsza odmiana wysokoprężnego silnika jest oferowana w połączeniu z mechaniczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Mocniejsze współpracują z przekładnią o dwóch sprzęgłach (190-konna z 6-stopniową, 240-konna z 7-stopniową). Najmocniejsza wersja silnika 2.0 TDI dysponuje gigantycznym momentem obrotowym o wartości aż 500 Nm. Jeszcze nigdy w ponad 40-letniej historii Passat nie był napędzany silnikiem, który generowałby aż tak wysoki moment obrotowy.

Volkswagen Passat Allroad. KokpitINTERIA.PL

O ile nie ma się co dziwić, że Passat z 240-konnym silnikiem 2.0 TDI Bi-Turbo potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,4 s, czyli na poziomie przyspieszenia do "setki" w wykonaniu usportowionych ponad 300-konnych hot-hatchy, o tyle zużycie oleju napędowego przez samochód o sporych gabarytach i z napędem na cztery koła może zadziwić. Podczas dynamicznej jazdy, z blisko 2,5-kilometrowym podjazdem od poziomu morza na wysokość niemalże Rysów, testowy Passat zadowolił się zużyciem na poziomie jedynie 6 l/100 km.

Volkswagen Passat Allroad. BagażnikINTERIA.PL

150-konna odmiana Alltracka 2.0 TDI kosztuje 147 590 zł. Sporo, ale w standardzie - oprócz napędu na cztery koła - otrzymuje się bardzo bogaty zestaw wyposażenia zarówno z zakresu bezpieczeństwa (m.in. 6 poduszek powietrznych, aktywny system ochrony pasażerów, system "Front Assist" z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, system automatycznego hamowania po kolizji), jak również komfortu podróżowania i obsługi (m.in. 3-strefowa automatyczna klimatyzacja, czujniki -parkowania z przodu i z tyłu, zmierzchu i deszczu, tempomat, system bezkluczykowego dostępu do auta i uruchamiania silnika).

Volkswagen Passat Alltrack - pierwsza jazdaINTERIA.PL

Od Passata kombi w wersji Highline z napędem 4Motion napędzanego 150-konnym dieslem 2.0 TDI Passat Alltrack jest droższy o 4200 zł. Od konkurenta spod znaku czterech pierścieni - Audi A4 Allroad quattro z identycznym silnikiem pod maską - Alltrack jest tańszy o aż 17 480 zł.

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Volkswagen Passat Alltrack 
Święty Mikołaj jeździ Passatem. E tam... My też!Informacja prasowa (moto)

Maciej Ziemek

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas