Seat Leon CUPRA 300

Czy ktokolwiek oczekuje ekscytujących doznań podczas obsługi kosiarki do trawy? Wózka widłowego? Sokowirówki? Kosiarka ma kosić, wózek ułatwiać przemieszczanie ciężkich ładunków, a sokowirówka wyciskać sok. Inaczej jest w przypadku samochodów osobowych. Liczna grupa właścicieli aut chciałaby, by nie tylko spełniały one swoje funkcje użytkowe, ale również dostarczały przyjemności z samej jazdy. Niestety, niewiele osób może pozwolić sobie na kupno i utrzymanie pojazdu, służącego wyłącznie do zapewniania frajdy kierowcy. Właśnie z myślą o nich powstają takie modele, jak Seaty CUPRA, będące, wedle szefostwa hiszpańskiej marki, idealnym kompromisem między emocjami a rozsądkiem. Pomiędzy mocą i osiągami, a bezpieczeństwem, niezawodnością, funkcjonalnością i elegancją.

Seat leon CUPRA 300
Seat leon CUPRA 300Informacja prasowa (moto)

Określenie CUPRA jest skrótowcem, pochodzącym z połączenia dwóch angielskich słów: CUP oraz RACER. W rodzinie aut oznaczonej tą nazwą szczególną rolę odgrywa kompaktowy Leon CUPRA. Właśnie mamy okazję poznać bliżej jego najnowszą, pod wieloma względami odświeżoną wersję na drogach południowej Hiszpanii i torze Parcmotor Castelloli w pobliżu Barcelony.

Zewnętrznymi wyróżnikami usportowionego Leona są większe w porównaniu z podstawową odmianą tego modelu wloty powietrza w przedniej części nadwozia, podwójna, chromowana końcówka wydechu, tylny spojler, efektowne alufelgi, lakierowane na czerwono zaciski hamulców. W sumie: standard dla tego rodzaju pojazdów. To samo można zresztą powiedzieć o wnętrzu: alcantara z wstawkami z włókna węglowego, pedały z aluminiowymi nakładkami, sportowe fotele, przypominające co poniektórym użytkownikom, że warto byłoby powalczyć z nadwagą...

Seat leon CUPRA 300

Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 
Seat leon CUPRA 300 

Leon Cupra już wcześniej trudno byłoby nazwać samochodem przestarzałym, jeśli chodzi o wyposażenie w multimedia, w elektronicznych wspomagaczy  kierowcy i rozbudowane systemy bezpieczeństwa. Teraz został we wspomnianych obszarach jeszcze bardziej wzbogacony i unowocześniony. Warto tu wspomnieć o nowym, w pełni LED-owym oświetleniu (włączywszy w to przednie reflektory, kierunkowskazy, światła przeciwmgielne i oświetlenie wnętrza - to ostatnie z ośmioma kolorami do wyboru), ośmiocalowym centralnym ekranie dotykowym, o dostępie bezkluczykowym, ulepszonych systemach awaryjnego hamowania i rozpoznawania znaków drogowych. Niestety, "w pakiecie" dostajemy też elektroniczny hamulec postojowy, nie bardzo pasujący do sportowego charakteru auta...

Seat leon CUPRA 300Informacja prasowa (moto)

Hiszpańskiemu hot hatchowi ubyło nieco kilogramów, a jednocześnie przybyło odrobinę krzepy - konkretnie 10 KM. Leon CUPRA, napędzany turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem 2.0 TSI 300 KM, został okrzyknięty przez kierownictwo marki "najmocniejszym Seatem w historii", choć przypominamy, że w 2008 r. wyprodukowano na rynek holenderski, krótką, liczącą zaledwie 100 sztuk, serię Leona 310 KM. To jednak szczegół, z punktu widzenia miłośnika usportowionych kompaktów ważniejsza jest informacja, że silnik Leona CUPRA zamiast 350 Nm dysponuje obecnie maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 380 Nm, dostępnym w naprawdę szerokim zakresie: pomiędzy 1800 a 5500 obr/min. Wszystko to sprawia, że auto jest naprawdę dynamiczne i szybkie. Trudno orzec, gdzie leżałyby granice jego możliwości, gdyby nie zabiegi konstruktorów, zmuszonych do ograniczenia prędkości maksymalnej do 250 km/godz.

Seat leon CUPRA 300Informacja prasowa (moto)

Jak mogliśmy przekonać się w Hiszpanii, nowy Leon CUPRA prowadzi się bardzo pewnie. Zawdzięcza tę pewność seryjnemu adaptacyjnemu zawieszeniu DCC, progresywnemu układowi kierowniczemu i elektronicznie sterowanemu mechanizmowi różnicowemu przy przedniej osi, błyskawicznie dzielącemu moment obrotowy między oba napędzane koła, zależnie od ich aktualnej przyczepności.

Ten ostatni układ jest obecny w przednionapędowych hatchbackach, zarówno trzy- jak i pięciodrzwiowym. Leon  CUPRA ST (sportowe kombi, z ogromnym, liczącym prawie 600 litrów pojemności bagażnikiem? A czemu nie?) otrzymał bowiem napęd 4x4, wykorzystujący sprzęgło Haldex piątej generacji i współpracujący z volkswagenowską, sześciostopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG.

Hiszpański ultramocny kompakt błyskawicznie reaguje na każde naciśnięcie pedału przyspieszenia i chętnie, już od samego "dołu", zbiera się do jazdy. Swój temperament najpełniej ujawnia jednak w najbardziej ekstremalnym z pięciu ustawień układu CUPRA Drive Profile, nazwanym po prostu CUPRA (są jeszcze: Comfort, Sport, Eco i Individual; każdy z trybów cechuje inna charakterystyka pracy silnika, zawieszenia, dyferencjału i układu kierowniczego). Kierowca ma także wpływ na funkcjonowanie systemu ESP (tu nosi on nazwę ESC). Może go na przykład... całkowicie wyłączyć. A potem dodać gazu i pozwolić ponieść się adrenalinie...

W ubiegłym roku klienci na całym świecie, chociaż głównie, nie da się ukryć,  w Europie, kupili około 9 000 Seatów Leon w wersji CUPRA. Tak jak poprzednio, tak i w nowej odsłonie model ten  będzie konkurował m.in. z Fordem Focusem R i, wewnątrz koncernu Volkswagen, z VW Golfem R. I z pewnością jest w tej rywalizacji równoprawnym przeciwnikiem.   

Seat Leon Cupra ST 300 na torze Parcmotor Castelloli  
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas