Małe ropniaki

Dotychczas silniki wysokoprężne stosowano głównie w pojazdach klas wyższych. Tylko tam montowano bowiem wystarczające wyciszenie, aby w przestrzeni pasażerskiej nie było słychać głośnego warkotu jednostki. Wraz z rozpropagowaniem systemu wtrysku Common Rail i opracowaniem nowego dawkowania paliwa, silniki nie są już tak hałaśliwe. To zwiększyło zainteresowanie producentów opracowaniem małych diesli. Wersje takie oferowane są także w polskich salonach dealerskich. Oto oferta wzbudzających największe zainteresowanie:


Audi A2

Najmniejszy pojazd z Ingollstadt ma 383 cm długości, 168 cm szerokości i rozstaw osi 241 cm. Jest więc typowym "pojazdem miejskim". Oferowany w nim diesel o mocy 75 KM to silnik o pojemności 1422 ccm wykorzystującym pompowtryskiwacz. Wyposażony w tą jednostkę "maluch audi" uzyskuje 173 km/h i przyspiesza do 100 km/h w czasie 12,3 sek (identyczne dane ma samochód z jednostką benzynową 1400 ccm). Pomimo niezłych osiągów średnie spalanie wynosi tylko 4,5 l/100 km, podczas gdy wersja benzynowa zużywa średnio 6,3 l/100km.

Reklama

Koszt diesla 1,4 to 74 000 zł, a wersji benzynowej 65 000 zł.


Citroen C3

Podobne wymiary jak A2 ma nowy citroen. Oferowany jest on z dwoma jednostkami wysokoprężnymi HDI o mocach 70 KM i 90 KM. Niewielka masa pojazdu sprawia, że już mniejszy silnik pozwala na uzyskiwanie prędkości 165 km/h i przyspieszenia w czasie 14,8 sek (podobne parametry jazdy ma wersja z silnikiem benzynowym 1400 ccm). Średnie spalanie oleju napędowego wynosi w tym przypadku 4,4 l/100 km. Jest to o dwa litry mniej niż potrzebuje silnik niskoprężny (zużycie jednostki benzynowej 6,5 l/100 km).

Benzynowy 1400 ccm jest oferowany tylko z wyposażeniem SX i kosztuje 40 800 zł. Diesel HDI jest sprzedawany także w uboższej wersji wyposażeniowej X i kosztuje 44 950 zł.


Fiat Punto

Wprawdzie samochód należy do segmentu pojazdów miejskich, na co wskazują wymiary zewnętrzne i wielkość wnętrza, ale silnik nie jest jednostką budowaną specjalnie dla punto. Model JTD o pojemności 1910 ccm, to jednostka która w zależności od oprzyrządowania ma od 80 KM (punto, stilo) do 115 KM (stilo, lancia, alfa romeo). W przygotowaniu jest mały diesel o pojemności 1300 ccm.

Punto z silnikiem benzynowym porównywalnym z dieslem (1200 ccm ? 80 KM) kosztuje od 37 800 zł. Wersja wysokoprężna JTD to wydatek minimum 45 700 zł


Ford Fiesta

Ford jest nieco większy od poprzedników (długość 391 cm), ale parametry jazdy ma bardzo zbliżone. Powodem tego jest nie tylko wielkość bryły, ale także użycie przez koncerny PSA (Peugeot/Citroen) i Ford, opracowanego wspólnie silnika wysokoprężnego 1400 ccm. Zaletą modeli z małym dieslem jest też fakt, że ma on lepsze osiągi niż benzynowy 1300 ccm o tej samej mocy. Ponadto wersja ta zadowala się ilością 4,4 litra oleju napędowego, a benzyna 1300 ccm potrzebuje 6,5 l/100 km

Najtańszy diesel kosztuje obecnie - 48 900 zł (fiesta ambiente), a uboższe wyposażenie (fiesta) będzie dopiero w przyszłym roku. Najtańszy "benzyniak" to koszt - 35 900 zł (fiesta) i 40 900 zł (fiesta ambiente).


Opel Corsa

W przypadku Opla, silnik nie powstał specjalnie dla małej corsy, ale jest jednostką oferowaną z innym oprzyrządowaniem także w astrze. Ma on pojemność 1700 ccm i moc 65 KM. Corsa z takim silnikiem uzyskuje prędkość 162 km/h i podobnie jak inne samochody zużywa poniżej 5 litrów paliwa (dane katalogowe podają 4,9 l/100 km). Porównywalne osiągi ma pojazd z silnikiem benzynowym 1200 ccm (75 KM). Jednak w tym wypadku spalanie wyosokooktanowej benzyny wynosi 6,5 l/100 km.

Zakup diesla to minimum 41 000 zł. Wersja benzynowa to tylko 37 200 zł.


Peugeot 206

"Mały lew" ma ten sam silnik co jednostka użyta w citroenie c3 i fordzie fiesta. Stąd też prędkość maksymalna i przyspieszenia są prawie identyczne jak w pojazdach konkurencji. Także spalanie wynoszące 4,5 l/100 km nie różni się od konkurencji. Gdyby ktoś chciał wersję benzynową gwarantującą podobne parametry jazdy, to musiałby zakupić jednostkę 1400 ccm (75 KM). Jednakże w tym wypadku zużycie paliwa wynosi 6,9 l/ 100 km.

Cena 1,4 HDI zaczyna się od - 48 390 zł, a wartość 1400 ccm benzynowego to - 41 600 zł.


Renault Clio

To najbardziej oszczędny z opisywanych diesli. Zadowala się on zużyciem tylko 4,3 l/100 km. Pomimo tego ma parametry jazdy zbliżone do pozostałych modeli: prędkość maksymalna 163 km/h, przyspieszenie 15 sek. Porównywalne, choć nieco gorsze, osiągi ma najsłabsza wersja benzynowa 1,2. Jednakże zużycie paliwa wynoszące: dla diesla 4,3 l/100 km i 6,3 l/100 km dla wersji benzynowej preferują tego pierwszego.

Wersja clio diesel kosztuje od - 42 000 zł, a benzynowy 1,2 oferowany jest w salonach od - 36 000 zł.


Skoda Fabia

Trudno w tej klasyfikacji ujmować skodę, gdyż pomimo wielkości wersji pięciodrzwiowej identycznej jak ford fiesta (długość większa o 4,5 cm, szerokość mniejsza o 3 cm, rozstaw osi mniejszy o 2 cm), większość użytkowników twierdzi, iż jest to samochód stojący o klasę wyżej. Niemniej podajemy dane. W przypadku diesla 1,9 o mocy 64 KM mamy przyspieszenie 18,6 sek, oraz prędkość maksymalną 154 km/h. Mający 60 KM silnik benzynowy 1400 ccm uzyskuje prędkość 157 km/h i przyspieszenie 16,5. Zużycie paliwa wynosi: diesel - 5 l/100 km, benzynowy - 7,3 l/100 km.

Cena wersji benzynowej to 29 970 zł, a diesla 41 910 zł.

Największe zainteresowanie wzbudzają jednostki PSA i Forda, oraz silnik Renault. Być może sytuację tę zmieni nowy silnik Fiata. Na razie jest on w fazie przygotowywania do produkcji. Z zapewnień konstruktorów wynika jednak, iż ma to być "czarny koń" tej rywalizacji, wykorzystujący systemy wtrysku i spalania przewyższające konkurencję.

Bogusław Korzeniowski

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy