Dzieło sztuki użytkowej
Od roku produkcyjnego 2005 Subaru wprowadza na rynek zmodernizowaną, kultową Imprezę WRX STI. Zmiany dotyczą głównie rozwiązań technicznych, dzięki czemu samochód ma być jeszcze szybszy, szczególnie na krętych drogach.
Przede wszystkim, w tym topowym modelu w standardzie oferowany jest system sterowania centralnym dyferencjałem (DCCD). Kierowca może przełączyć sterowanie w tryb manualny, dzięki czemu może samodzielnie sterować rozkładem mocy między przednią i tylną osią, w znaczący sposób wpływając na właściwości jezdne samochodu.
Poprzez przesunięcie napędu na tył pojazd staje się bardziej nerwowy, ale ułatwia przejeżdżanie "bokiem" ciasnych zakrętów, natomiast preferowana przednia oś zwiększa stabilność podczas jazdy z dużymi prędkościami.
Sterowanie centralnym dyferencjałem odbywa się za pomocą przełącznika zlokalizowanego w pobliżu dźwigni hamulca ręcznego.
Subaru WRC STI 2005 otrzymał również przekonstruowany przedni dyferencjał o ograniczonym poślizgu (LSD). Ma on jeszcze szybciej reagować na utratę przyczepności przez jedno z kół poprawiając zachowanie samochodu podczas szybkiej jazdy po zakrętach, szczególnie na śliskiej nawierzchni.
Pojazd otrzymał również kompletnie przekonstruowane zawieszenie. Rozstaw osi został zwiększony o 10 mm, a tylnych kół - o 15 mm. Zmieniono zestrojenie sprężyn i amortyzatorów, a część zawieszenia wykonana została z aluminium w celu zredukowania masy nieresorowanej. Nowa Impreza otrzymała również grubsze stabilizatory, a amortyzatory wyposażono w specjalny zawór, który zapobiega "odbijaniu" nadwozia po mocnym "dobiciu" na nierównościach.
Zmiany nie ominęły również wnętrza. Znajdziemy tam nowy lewarek zmiany biegów oraz nową, mniejszą trójramienną kierownicą, a także zmodyfikowane obicie foteli.
Pod maską oferowane są rozwiązania charakterystyczne są dla samochodów wyczynowych. Całkowicie aluminiowy silnik modelu STI ma 80 procent części różnych niż klasyczna Impreza WRX. Inne są zawory i tłoki, STi otrzymał również specjalnie zaprojektowany mechanizm zmiany faz rozrządu. Większy intercooler posiada natrysk wody, której zbiornik umieszczony został w bagażniku.
W efekcie Impreza STi dysponuje mocą 265 KM przy 6000 obr/min i momentem obrotowym 343 Nm przy 4000 obr/min. Dzięki temu pojazd rozpędza się do setki w 5.2 s i osiąga prędkość maksymalną 244 km/h.
Fabryczny tuner Subaru, Prodrive oferuje również zestaw zwiększający moc do 305 KM, dzięki czemu prędkość maksymalna przekracza 250 km/h, a przyspieszenie wynosi 4.6 s. Jego koszt wynosi dwa tysiące funtów.