Cupra ibizy i cordoby

Ostatnio coraz większa ilość producentów stawia na sportowy wizerunek swojej marki. Podobnie postąpił Seat, który wprowadził do sprzedaży usportowione modele ibizy i cordoby - pod nazwą cupra. Obie propozycje to pełne młodzieżowej dynamiki pojazdy, zapewniające ich użytkownikowi to, co w sportowym aucie najważniejsze - poczucie mocy.


Seaty ibiza i cordoba w wersji cupra wykazują bardzo dobre właściwości jezdne i dają poczucie pełnej kontroli podczas jazdy, dzięki stabilnemu zawieszeniu i dynamicznemu silnikowi. Sercem obu modeli jest czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,8 litra. Osiąga on moc 156 KM i dysponuje momentem obrotowym 210 Nm przy zaledwie 1800 obr/min, przez co reaguje żywiołowo i natychmiastowo na nacisk na pedał gazu. Napęd pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 218 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,9 sekundy. Charakteryzuje się również całkiem optymalnym zużyciem paliwa w granicach 7,8 litra na 100 km.

Reklama


Nadwozie

Linie obu modeli są mocne i zdecydowane, auta sprawiają jednak wrażenie nieco ociężałych. Dodano oczywiście elementy sportowego wyposażenia. W wyniku działań stylistów wzmocnieniu uległ przód pojazdu, który teraz otrzymał zderzak z wydatnym spoilerem, w którym osadzono nowe, eliptyczne reflektory przeciwmgielne, nowe kratki w kształcie pszczelego gniazda na otworach spoilera i zderzaka oraz na osłonie wlotu chłodnicy, na którym umieszczono znak "cupra" oraz dwuogniskowe reflektory w ozdobnych oprawach w kolorze ciemnego tytanu. Gdy popatrzymy na tył uwagę zwraca podwójna, chromowana końcówka rury wydechowej oraz, podobnie jak z przodu, ochrony z ciemnego tytanu na tylnym zderzaku. Z profilu auto prezentuje również nienajgorzej. Zwrócić uwagę możemy na 16-calowe, aluminiowe obręcze kół w kolorze jasnego tytanu oraz progi drzwi, pomalowane na ten sam kolor, co reszta karoserii.


Wnętrze

Zarówno w ibizie, jak i cordobie cupra drzwi otwierają się wyjątkowo szeroko, co znacznie ułatwia dostęp do wnętrza. W środku znajdziemy miejsce dla pięciu osób zapewnione w wygodnych fotelach o sportowym kształcie, pokrytych tapicerką "cupra" dostępną w trzech barwach - czarnej, niebieskiej i czerwonej - z dodatkami z czarnej skóry. Dużą wagę przywiązano do elementów wykończeniowych. Kierownica pokryta została wysokiej jakości skórą ze znakiem Seat osadzonym w aluminiowej ramce. Duże wrażenie robi również blok ekskluzywnych, sportowych pedałów, dźwignia zmiany biegów ze sportowym kołnierzem i chromowymi pierścieniami u szczytu i u spodu gałki, a także panel przyrządów z białymi tarczami zegarów i nowym krojem pisma. Kolejny znak "cupra" umieszczono na obrotomierzu u podstawy konsoli środkowej.


Silnik

Wspomnieliśmy już o nowoczesnym, turbodoładowanym silniku o pojemności 1,8 litra. Jest to serce modeli cupra. Praca czterocylindrowej, 20-zaworowej jednostki wzbudza zaufanie. Dzięki dynamicznym przyspieszeniom, jakie wywołuje gwałtowne naciśnięcie na pedał gazu, pojazd nie tylko uzyskuje świetne osiągi, ale również wysoki poziom bezpieczeństwa i może sprawnie wyprzedzać na krótkich odcinkach. Napęd ma moc 156 KM przy 5800 obr/min i moment obrotowy 210 Nm, który uzyskuje już przy 1800 obr/min. Seata z napisem cupra można rozpędzić do 218 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,9 sekundy. W przypadku auta sportowego całkiem nieduże wydaje się być spalanie - 7,8 litra na 100 km.


Zawieszenie

Sportowe wersje ibizy i cordoby zostały zaprojektowane tak, aby nie tylko dostarczać wrażeń z jazdy, ale również były samochodami bezpiecznymi. Geometrię zawieszenia dobrano na podstawie sprawdzonych rozwiązań. Zawieszenie przednie oparto na wypróbowanych kolumnach McPhersona, zaś tylne stanowi poprzeczna belka skrętna z wleczonymi wahaczami. Za wyważenie nadwozia odpowiadają stabilizatory Super Sport - 21,7 mm z przodu i 18 mm z tyłu. Wszystko to sprawia, że samochód naprawdę dobrze trzyma się drogi. Układ hamulcowy składa się z przednich wentylowanych tarcz o średnicy 280 mm i tarcz tylnych o średnicy 232 mm i jest wspomagany przez system ABS. W prowadzeniu modeli cupra pomagaja również dwa inne systemy: kontroli trakcji (TCS) oraz układ elektronicznej stabilizacji pojazdu (ESP) - ten drugi za dopłatą.

Wprowadzenie na rynek wersji cupra stanowi zakończenie procesu "komercjalizacji" ibizy sport, wyposażonej w 156-konny silnik 1,8 20V Turbo. W wersji Sport oferowane są również 3 i 5-drzwiowe modele ibizy z silnikami 1,6 100 KM oraz 1,9 TDI 90 KM oraz 2-drzwiowa cordoba. W przypadku cordoby 4-drzwiowej i cordoby vario, wersja sport jest dostępna tylko z silnikiem 1,9 TDI 110 KM.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy