Alfa Romeo Giulietta i MiTo po liftingu

Na całym świecie działa obecnie ponad 350 klubów stowarzyszających miłośników Alfa Romeo. Istnieją one nawet w krajach, w których samochody tej marki nigdy nie były oficjalnie sprzedawane.

Ostatnimi czasy cierpliwość alfisti jest jednak wystawiana na próbę, bowiem, nie licząc sportowego coupe 4C, "piękna Włoszka" ma obecnie w swojej ofercie tylko dwa modele: kompaktową Giuliettę i miejskie MiTo. Oba zostały właśnie odświeżone.

Giulietta pojawiła się na światowych rynkach w połowie 2010 r. Od tego czasu sprzedała się w 224 tys. egzemplarzy. W wersji na rok 2014 otrzymała odmienioną nieco atrapę chłodnicy i chromowane oprawy lamp przeciwmgielnych. Wprowadzono także nowe wzory 16, 17 i 18-calowych alufelg oraz trzy kolejne kolory lakieru nadwozia: Moonlight Pearl, Anodizzato Blue i Bronze.

Reklama

Wewnątrz nawet mało wprawione w wyłapywaniu takich zmian oko dostrzeże zmienione boczne panele drzwi, nowe klamki, nowy design kierownicy oraz kilka dodatkowych elementów dekoracyjnych. Zastosowanie w konstrukcji foteli specjalnego tworzywa ma poprawić pewność pozycji i komfort podróżowania. W wersji ze skórzaną tapicerką prezentują się one wręcz luksusowo.

Plastiki deski rozdzielczej są twarde, ale nie sprawiają bynajmniej wrażenia tanich. Wyglądają estetycznie i, jak informuje producent, są bardziej niż dotychczas odporne na zarysowania. Pojawiły się nowe schowki: po lewej stronie kolumny kierowniczej i na desce przed pasażerem.

Nowy jest także system infotainment, czyli pokładowej komunikacji i rozrywki. Jego centralny element stanowi dotykowy ekran o przekątnej 5 lub 6,5 cala (wersja z nawigacją); zamocowany na stałe, a nie, jak wcześniej, wysuwany.

Bodaj najważniejszą jednak nowością na rok modelowy 2014 jest wprowadzenie nowego, dwulitrowego silnika wysokoprężnego o pojemności 1956 ccm, mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm, osiąganym już przy 1750 obr./min. W jego konstrukcji wykorzystano system Common Rail trzeciej generacji z wtryskiwaczami, wykonującymi do 8 wtrysków paliwa w trakcie jednego cyklu pracy.

Jak mieliśmy okazję przekonać się podczas dziennikarskiej prezentacji we Włoszech, dwulitrowy MultiJet jest wręcz idealnym źródłem napędu dla Giulietty. Kompaktowa alfa z takim silnikiem pod maską i pięciobiegową manualną skrzynią biegów świetnie "zbiera się od dołu", jest szybka (prędkość maksymalna 210 km/godz.), zrywna (8,8 sekundy od zera do setki), elastyczna i wykazuje niewielki apetyt na paliwo.

Rzecz jasna o poziomach katalogowych (3,7 litrów na 100 km poza miastem i 4,2 l/100 km w cyklu mieszanym) trudno raczej marzyć. Nam na szosowo-autostradowej trasie z Mediolanu w okolice Genui udało się osiągnąć średnią 5,0 l/100 km. Jest to wynik bardzo dobry, zwłaszcza że został osiągnięty podczas jazdy w najbardziej dynamicznym z trzech dostępnych w słynnym dla Alfy Romeo systemie DNA trybie (dynamic - normal - all weather). Warto podkreślić przy tym bardzo dobre, poprawione, wyciszenie wnętrza kabiny.

Na rynku polskim Alfa Romeo Giulietta MY 2014 jest oferowana w pięciu wersjach wyposażenia: Impression, Progression, Distinctive, Exclusive i Quadrifoglio Verde; z czterema silnikami benzynowymi: 1.4 105 KM, 1.4 120 KM, 1.4 170 KM (skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa TCT) i 1.75 235 KM oraz trzema dieslami: 1.6 105 KM, 2.0 150 KM i 2.0 170 KM (manual lub TCT).

Ceny (bez uwzględnienia aktualnych promocji) zaczynają się od 67 900 zł. Za te pieniądze dostaniemy "Julkę" z silnikiem benzynowym 1.4 TB 16v 105 KM w wersji Impression. Najtańszy diesel kosztuje 84 900 zł. Auto z testowanym silnikiem 2.0 JTD 16v 150 KM (tylko wersja Distinctive) - 96 900 zł. Sporo, ale pamiętajmy, że Giulietta aspiruje do segmentu Premium, gdzie za pięciodrzwiowe Audi A3 z dwulitrowym dieslem o mocy 150 KM i podstawowym wyposażeniem trzeba zapłacić ok. 13 000 zł więcej.

Miejski MiTo jest uznawany za auto typowo kobiece, a także propozycję dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z marką Alfa Romeo. Również ten model przeszedł face lifting, delikatniejszy niż Giulietta. Zmieniono tzw. look grilla i reflektorów. Wewnątrz pojawił się system infotainment Uconnect z pięciocalowym ekranem dotykowym, mogącym pełnić również funkcję wyświetlacza nawigacji.

Gama jednostek napędowych została wzbogacona o produkowany w Bielsku Białej silnik 0.9 Turbo Twin Air o mocy 105 KM i maksymalnym momencie obrotowym 145 Nm (przy 2000 obr./min.). Obecnie oferta MiTo obejmuje zatem 4 silniki benzynowe, 1 diesla i 4 poziomy wyposażenia. Ceny (bez promocji) - od 48 900 zł.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Alfa Romeo | Alfa Romeo Giulietta | Alfa Romeo MiTo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy