Elektryczne turbo Audi w nowym Q7?
Niedawno Audi zaprezentowało prototyp RS 5 z silnikiem TDI z elektrycznym doładowaniem. Według magazynu "Drive" rozwiązanie to może trafić do produkcji seryjnej - jego debiut ma nastąpić w nowej generacji Q7.
Sercem prototypowego RS 5, zaprojektowanego dla uczczenia 25. urodzin jednostek TDI (patrz: ramka z prawej), jest 3-litrowy diesel V6 biturbo, wspomagany dodatkowym, elektrycznym kompresorem. Jak to działa? Motor elektryczny zastępuje wirnik turbiny i rozpędza koło sprężarki do ponad 70 tys. obr./min w ciągu setnych części sekundy, co eliminuje zjawisko "turbodziury".
Za zasilanie elektrycznego kompresora odpowiada osobny, 48-woltowy system elektryczny, połączony z tradycyjną instalacją 12V za pomocą przetwornicy DC-DC. Korzysta on z energii gromadzonej podczas hamowania w akumulatorze litowo-jonowym. Dzięki zastosowaniu instalacji 48-woltowej można odzyskiwać jej więcej niż dotychczas.
Elektryczne doładowanie zapewnia przede wszystkim dodatkową siłę napędową przy najniższych obrotach. Nie podano ciśnienia doładowania, jakie wytwarza (układ biturbo generuje do 2,4 bara). Z reguły nie są to wysokie wartości, ważniejsza jest tu jednak efektywność. Według prof. Ulricha Hackenberga, szefa projektowania Audi, zarówno to rozwiązanie, jak i instalacja 48-woltowa to technologie istotne dla przyszłego rozwoju samochodów niemieckiej marki.
Z punktu widzenia nabywców nowych Audi ważna jest wypowiedź innego inżyniera Audi - Ulricha Weissa, odpowiedzialnego za silniki Diesla. W rozmowie z australijskim magazynem "Drive" potwierdził on, że projektanci Audi pracują nad wdrożeniem elektrycznego doładowania do produkcji, a jako pierwsze - już w przyszłym roku - może otrzymać go nowe Q7.
Nowe Audi Q7 zadebiutuje prawdopodobnie podczas jesiennych targów motoryzacyjnych w Paryżu. Model, zbudowany na nowej platformie, ma być o ponad 350 kg lżejszy od poprzednika. Więcej pisaliśmy o nim kilka miesięcy temu (patrz: ramka z prawej).
Uwaga: na użytek artykułu skorzystałem z nazewnictwa Audi, które rozwiązanie określa zarówno "elektrycznym kompresorem", jak i "elektryczną turbosprężarką".
msob