Sprytna metoda mechanika na szybkie rozgrzanie kabiny. Mało kto o niej wie
W każdym samochodzie znajduje się przycisk, którego funkcja może poprawić komfort jazdy w zimowe przymrozki. Mimo to, wiele osób nie potrafi w odpowiedni sposób z niej korzystać. Wyjaśniamy, jak sprytnie wykorzystać obieg zamknięty, żeby szybko ogrzać wnętrze samochodu.
Na desce rozdzielczej samochodu, w pobliżu panelu sterowania klimatyzacją znajduje się przycisk oznaczony ikoną samochodu ze strzałką wewnątrz. To właśnie on odpowiada za włączenie obiegu zamkniętego powietrza.
Po jego aktywacji układ wentylacji przestaje pobierać powietrze z zewnątrz, a zamiast tego korzysta z powietrza już znajdującego się w kabinie. Ta funkcja najlepiej sprawdza się w momencie, gdy chcemy odizolować kabinę pasażerską od nieprzyjemnych zapachów czy pyłów, które znajdują się na zewnątrz.
Korzystanie z obiegu zamkniętego jest niezastąpione w korkach, zwłaszcza gdy stoimy za dymiącym pojazdem. Można jej używać również w momencie, gdy poruszamy się po obszarach, gdzie występują intensywne zapachy, np. intensywnie nawożone pola lub intensywny dym z kominów. Z obiegu zamkniętego można korzystać często niezależnie od pory roku.
Jak sprytnie rozgrzać kabinę w samochodzie?
Włączenie obiegu zamkniętego podczas zimowych przymrozków to sprytny sposób na szybsze ogrzanie wnętrza samochodu. Po uruchomieniu silnika należy włączyć obieg zamknięty, co sprawi, że powietrze będzie krążyć wewnątrz kabiny. Ogrzewanie zacznie działać skuteczniej, ponieważ układ wentylacji nie będzie musiał ogrzewać zimnego powietrza z zewnątrz.
Warto pamiętać, żeby używać obiegu zamkniętego z umiarem. Po kilku minutach, gdy kabina osiągnie pożądaną temperaturę, warto wyłączyć tę funkcję. W przeciwnym razie szyby mogą zaczną parować, a brak świeżego powietrza może wpływać na jakość powietrza w kabinie, powodując zaduch i obniżenie komfortu podróży.
Dlaczego nie warto korzystać z obiegu zamkniętego zbyt długo?
Stałe używanie obiegu zamkniętego może powodować problemy, takie jak parowanie szyb czy wzrost wilgotności we wnętrzu pojazdu. Wilgoć osadzająca się na szybach nie tylko ogranicza widoczność, ale też może prowadzić do powstawania pleśni w trudno dostępnych miejscach kabiny.
Co więcej, brak dopływu świeżego powietrza zmniejsza zawartość tlenu w kabinie, co może wpływać na koncentrację kierowcy. Jest to szczególnie niebezpieczne podczas długich podróży nocnych, gdyż może prowadzić do senności i pogorszenia czasu reakcji.
Co zrobić, gdy obieg zamknięty nie działa skutecznie?
Jeśli po włączeniu obiegu zamkniętego nadal odczuwasz nieprzyjemne zapachy, przyczyną mogą być nieszczelności w kabinie. Czasami problemem są uszkodzone uszczelki, dziurawy mieszek przy skrzyni biegów lub ubytki w podłodze. Warto też sprawdzić stan filtra kabinowego – brudny lub zużyty filtr może nie spełniać swojej funkcji, co obniża skuteczność wentylacji.
Obieg zamknięty na każdą porę roku
Przycisk obiegu zamkniętego to funkcjonalne rozwiązanie, które może znacząco poprawić komfort podróży, szczególnie zimą i latem. Na przykład w chłodne poranki, włączenie tej funkcji pozwala szybciej nagrzać kabinę, dzięki cyrkulacji już podgrzanego powietrza. Latem natomiast pomaga błyskawicznie schłodzić wnętrze, co jest niezwykle przydatne podczas intensywnych upałów.
Stosowany z umiarem pozwala szybciej ogrzać kabinę w mroźne poranki lub skuteczniej schłodzić wnętrze podczas upałów. Pamiętaj jednak o regularnym wyłączaniu tej funkcji, by uniknąć problemów z parowaniem szyb i obniżenia jakości powietrza w samochodzie. Warto też regularnie sprawdzać stan techniczny uszczelek i filtra kabinowego, aby cieszyć się w pełni działającym systemem wentylacji.