Audi RS6 Avant - ekspresowe kombi
Nadjeżdża nowa generacja najpotężniejszego kombi spod znaku czterech pierścieni. Pod maską nowego Audi RS6 nie pracuje już jednak 5-litrowy silnik V10, ale V-ósemka o pojemności 4 litrów.
Potężne wloty powietrza o strukturze plastra miodu, charakterystyczne dla Audi satynowe obudowy lusterek, oraz masywny tylny dyfuzor - RS6 nie da się pomylić z innymi odmianami modelu. Pod poszerzonymi nadkolami kryją się 20- lub 21-calowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami, nawiązujące kształtem do tych z poprzednika. Jest i atrybut niespotykany dotąd w modelach z serii RS - napis "quattro" pod tablicą rejestracyjną. W kabinie czekają sportowe fotele, elementy wykończenia z włókna węglowego oraz podcięta u dołu kierownica.
Ale wygląd (i przestrzeń bagażowa) Über-Kombi z Ingolstadt schodzą na dalszy plan w chwili przekręcenia kluczyka. Zamiast montowanego w poprzedniku, podwójnie turbodoładowanego silnika V10 o pojemności 5 litrów, mocy 580 KM i 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego, nowy model wprawia w ruch mniejsza V-ósemka o pojemności 4 litrów - również uzbrojona w dwie turbosprężarki. Generuje ona moc 560 KM w zakresie 5700-6700 obr./min oraz 700 Nm maksymalnego momentu, dostępnego w przedziale 1750-5500 obr./min. Ta sama jednostka (ale o mniejszej mocy) trafia zresztą pod maskę Audi S6, S7 i S8 oraz Bentleya Continentala GT.
Siła napędowa trafia do kół obu osi za pośrednictwem 8-biegowego automatu. W trosce o niższe zużycie paliwa, silnik posiada system odłączania cylindrów podczas jazdy z niewielkim obciążeniem. Audi deklaruje, że średnie zużycie paliwa wynosi 9,8 l/100 km - aż o 40 proc. mniej niż w modelu poprzedniej generacji. Swoją zasługę ma w tym również o 100 kg niższa masa własna. Aby osiągnąć taki wynik, około 20 proc. elementów nadwozia wykonano z aluminium.
Nowe Audi RS6 Avant zapewnia imponujące osiągi - od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,9 s (o 0,5 s szybciej od poprzednika, o 0,4 s szybciej od nowego BMW M5 z karoserią typu sedan oraz o 0,5 s szybciej od Mercedesa E 63 AMG w wersji kombi). Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, ale na życzenie elektroniczna smycz może reagować dopiero przy 280 km/h (z pakietem Dynamic) lub nawet 305 km/h (z pakietem Dynamic Plus).
Zmiany objęły również układ jezdny i hamulcowy RS6 Avant. Zawieszenie pneumatyczne ma twardsze nastawy, a skalibrowany na nowo układ stabilizacji toru jazdy z trybem sportowym można całkowicie odłączyć. Za wytracanie prędkości odpowiadają tarcze o średnicy 390 mm i sześciotłoczkowe zaciski. Za dopłatą montowane są 420-milimetrowe tarcze z kompozytów.
Nowe RS6 Avant trafi do europejskich salonów Audi latem przyszłego roku.
Marcin Sobolewski