Za rok obwodnica Kielc będzie ekspresowa
Budowa odcinka drogi ekspresowej S7 Warszawa-Kraków pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Występą oraz rozbudowa tej trasy na obwodnicy Kielc - to największe inwestycje drogowe realizowane w tym roku w Świętokrzyskiem. Koszt prac budowlanych to ponad 1,2 mld zł.
17-kilometrowym odcinkiem ekspresowej "siódemki" między Skarżyskiem-Kamienną a Występą kierowcy mogą jeździć od kwietnia. Budowa dwujezdniowej trasy, która połączyła węzeł drogowo-kolejowy w Skarżysku z węzłem Kielce-Północ, trwała dwa lata.
W ramach inwestycji powstało 29 obiektów inżynierskich, w tym m.in.: cztery estakady, osiem wiaduktów, dwa mosty, dwie kładki dla pieszych i dwa przejścia dla zwierząt. Przy trasie wybudowano 17 km dróg dojazdowych i bocznych.
Koszt robót budowlanych wyniósł 643,5 mln zł. Całkowita wartość projektu to 780 mln zł. Dofinansowanie inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, wyniosło 629 mln zł.
Trwają prace przy dalszej rozbudowie trasy do parametrów drogi ekspresowej, na 22-kilometrowym odcinku obwodnicy Kielc - między Węzłem Kielce-Północ a Chęcinami.
W ramach budowy powstaną 34 obiekty inżynierskie, m. in. 18 wiaduktów, dziewięć mostów, dwa miejsca obsługi podróżnych i trzy przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostaną węzły drogowe w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach. Ten ostatni będzie pierwszym w regionie świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych - nr 7 i 74. Roboty budowlane kosztują 642 mln złotych. Zakończenie inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych jest planowane na jesień 2012 r.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach Małgorzata Pawelec, tegoroczny budżet placówki planowany jest na ok. 800 mln zł - sam koszt realizacji największych inwestycji to ponad 750 mln zł.
W maju zakończono budowę nowego mostu na Wiśle w Sandomierzu, w ciągu drogi krajowej nr 77, prowadzącej z Przemyśla na Podkarpaciu do Lipnika w Świętokrzyskiem. Inwestycję o wartości 80,4 mln zł realizowano przez dwa lata.
Wyremontowano też fragmenty dróg krajowych zniszczonych podczas ubiegłorocznej powodzi - nr 77 i 79 w okolicach Sandomierza, w sumie ok. 16,5 km tras.
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku kierowcy będą mogli wyjeżdżać z Kielc w kierunku Lublina i Rzeszowa nowym odcinkiem drogi ekspresowej S74. Zakończenie prac przy inwestycji jest planowane na koniec listopada. Trasa zostanie udostępniona kierowcom po uzyskaniu decyzji Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o dopuszczeniu drogi do użytku.
Wschodni wylot drogi ekspresowej S74 z Kielc do Cedzyny będzie miał blisko 7 km długości. Przedsięwzięcie zakładało budowę dwupoziomowego węzła z tunelem biegnącym w ciągu kieleckiej ul. Świętokrzyskiej - wzdłuż drogi nr 74. Powstała dwujezdniowa droga - przedłużenie ul. Świętokrzyskiej w kierunku Cedzyny oraz szereg dróg lokalnych, łączących nową trasę z istniejącym układem komunikacyjnym Kielc i okolicznych gmin. Inwestycja, której realizacja zaczęła się w 2009 r., kosztuje 285 mln zł.
Półmetek osiągnęła budowa północnej obwodnicy Jędrzejowa, w ciągu drogi krajowej nr 78 Szczekociny-Jędrzejów-Chmielnik. Na całym odcinku trasy prowadzone są prace przy stabilizacji i podbudowie nawierzchni. Widać konstrukcje wszystkich dziewięciu obiektów inżynierskich, budowanych w ramach inwestycji.
Ośmiokilometrową dwujezdniową trasą będzie można jeździć od jesieni 2012 r. Połączy miejscowość Prząsław z węzłem kieleckim - na istniejącej już wschodniej obwodnicy Jędrzejowa, w ciągu drogi ekspresowej S7. Koszt robót budowlanych to 186 mln złotych. Inwestycja jest finansowana w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej.
Kielecki oddział GDDKiA przygotował dokumentację kilku innych inwestycji, które według zapisów rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 mogą - choć nie muszą - rozpocząć się przed 2013 r.
Pawalec przypomniała, że przygotowano dokumentację, konieczną do ogłoszenia przetargu na drugi etap przebudowy ul. Lwowskiej w Sandomierzu, wraz z remontem starego mostu na Wiśle. Uzyskano już pozwolenie na budowę, wykupiono także prawie wszystkie grunty pod inwestycję.
Trwa postępowanie przetargowe na budowę obwodnicy Wąchocka - odcinka drogi krajowej nr 42 między Skarżyskiem-Kamienną a Starachowicami.
Według rządowych założeń także dalsza rozbudowa trasy S7 od Jędrzejowa do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego oraz między Skarżyskiem-Kamienną a woj. mazowieckim może, ale nie musi rozpocząć się przed 2013 r. Inwestor na przełomie roku spodziewa się zgody na realizację pierwszego przedsięwzięcia. W przypadku drugiego - GDDKiA uzupełnia materiały dotyczące oddziaływania inwestycji na środowisko.
W tym roku GDDKiA spodziewa się także pozwolenia na budowę czterokilometrowego odcinka drogi nr 73 Kielce-Tarnów od granic Kielc do Woli Morawickiej, co umożliwiłoby wykup gruntów pod przedsięwzięcie. Rządowy program zakłada realizację inwestycji po 2013 r.
Pawelec tłumaczyła, że przystąpienie do realizacji tych projektów będzie możliwe dopiero wówczas, gdy znajdą się pieniądze na ich realizację. Rzeczniczka dodała, że pozwolenie na budowę jest ważne przez trzy lata i jest automatycznie przedłużane, jeżeli rozpoczną się jakiekolwiek prace w terenie, a zgoda na realizację inwestycji jest ważna bezterminowo.
Ponad 113 mln zł kosztowały w sumie dwie największe inwestycje, zrealizowane w tym roku przez Świętokrzyski Zarządu Dróg Wojewódzkich - przebudowa drogi wojewódzkiej nr 751 pomiędzy Ostrowcem Świętokrzyskim i Nową Słupią, wraz z budową obwodnicy tej miejscowości i remont odcinka Małej Pętli Świętokrzyskiej, między Nową Słupią a Hutą Nową.
W ramach realizacji dwóch kolejnych dużych projektów o łącznej wartości ponad 170 mln zł remontowane są drogi: nr 776 między Buskiem-Zdrojem i Kazimierzą Wielką i nr 765 Chmielnik-Staszów. Prace przy obu budowach powinny zakończyć się jesienią 2012 r.
Z tempa inwestycji prowadzonych przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich i ze stopnia wykorzystania przeznaczonych na nie środków unijnych w 2010 r. i przez trzy kwartały 2011 r. nie był zadowolony zarząd województwa świętokrzyskiego. W środę odwołano z funkcji dyrektora instytucji, Wojciecha Płazę.
Jak tłumaczył PAP Jan Maćkowiak z zarządu województwa uznano, że zarządem dróg powinna kierować osoba, której decyzje pozwolą na wykorzystanie w terminie środków przeznaczonych na inwestycje.
Maćkowiak dodał, że jednym z powodów odwołania dyrektora był także problem z przygotowaniem rozbudowy drogi nr 764 między Staszowem i Połańcem.
Remont trasy jest częścią inwestycji, realizowanej wspólnie przez samorządy województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego, zakładającej m. in. budowę mostu na Wiśle w Połańcu. W związku z protestem części mieszkańców, którzy sprzeciwiają się projektowi rozbudowy drogi, inwestycja nie może się rozpocząć. Rozbudowana droga ma ułatwić dojazd do przeprawy.
Projektanci przygotowali nowe rozwiązanie przebiegu odcinka trasy. Jeżeli nie uda się dojść do porozumienia, to prawdopodobnie zostanie wydana decyzja środowiskowa dotycząca realizacji fragmentu inwestycji - budowy mostu i drogi łączącej przeprawę z Połańcem i Mielcem na Podkarpaciu. Prace być może rozpoczną się w połowie 2012 r. Inwestycja o wartości ponad 457 mln zł ma otrzymać dofinansowanie z Programu Rozwoju Polski Wschodniej.