Wielka Brytania. Most między Szkocją a Irlandią Północną - wykonalny, ale zbyt drogi

Oprac.: Maciej Flis-Flisiński

Budowa mostu lub tunelu między Szkocją a Irlandią Północną jest możliwa do wykonania, ale kompletnie nieopłacalna. Tak wynika z ostatnio opublikowanego studium wykonalności. Koszt przedsięwzięcia liczony jest w setkach miliardów.

Inwestycja jest zupełnie nieopłacalna.
Inwestycja jest zupełnie nieopłacalna. East News

Studium jest częścią szerszego raportu z dokonanego przeglądu sposobów poprawy szlaków transportowych w Wielkiej Brytanii. Peter Hendy, który nadzorował przegląd, podkreślił, że studium jest pierwszym "kompleksowym, rozstrzygającym" badaniem kwestii technicznych dotyczących połączenia Szkocji i Irlandii Północnej. Pomysły budowy mostu lub tunelu sięgają jeszcze końcówki XIX wieku, ale dotychczas nie poczyniono żadnych realnych kroków w kierunku ich realizacji. W ostatnich latach ten pomysł jednak zaczął powracać, mówił o tym zwłaszcza premier Boris Johnson przed wyborami do Izby Gmin w 2019 r.

Hendy przyznał, że połączenie miałoby "transformacyjne" skutki gospodarcze, ale koszty byłyby niemożliwe do uzasadnienia. Z tego powodu ocenił, że prace nad połączeniem nie powinny wykraczać poza studium wykonalności.

Stwierdzono, że w przypadku mostu musiałby on mieć najdłuższe przęsło, jakie do tej pory zbudowano, a tunel byłby najdłuższym, jaki kiedykolwiek powstał na świecie. Ze względów bezpieczeństwa tunel mógłby być używany jedynie przez kolej. Wskazano, że stworzenie sztucznych wysp, przez które przechodziłby tunel, co jest stosowane w Skandynawii i Chinach, nie byłoby możliwe ze względu na głębokość Morza Irlandzkiego i inne czynniki.

Szacunkowy koszt połączenia, w optymistycznym wariancie, wynosiłby 335 mld funtów w przypadku mostu i 209 mld funtów w przypadku tunelu. Autorzy studium podkreślili, że infrastruktura drogowa i kolejowa wymagana do połączenia ewentualnej przeprawy z głównymi sieciami transportowymi w Irlandii Północnej i Szkocji sama w sobie wymagałaby dużych prac budowlanych.

Wskazano, że cała inwestycja - planowanie, projektowanie, procesy zatwierdzania przez parlament i uzyskiwania pozwoleń oraz sama budowa - zajęłaby prawie 30 lat i dopiero po takim czasie połączenie mogłoby zostać oddane do użytku.

***

Droga na przełęcz StelvioINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas