W centrum Warszawy będą ogródki i drzewa. A co stanie się z samochodami?
Władze Warszawy prowadzą szereg inwestycji, w ramach których centrum miasta mają zostać usunięte samochody. Zamiast ciągów komunikacyjnych pojawiają się ogródki kawiarniane i deptaki. Takie zmiany mają objąć m.in. liczący 2,5 hektara obszar w rejonie ulicy Złotej i Zgoda. To oznacza, że już wkrótce samochody tymi ulicami nie przejadą.
Przebudowa ma objąć ulicę Złotą, Zgoda, Sienkiewicza, Jasną oraz przestrzenie między nimi (łącznie 2,5 hektara). Pozwoli na połączenie placu Pięciu Rogów i ulicy Chmielnej, przebudowywanego właśnie placu Powstańców Warszawy oraz placu Centralnego, który tworzony jest w sąsiedztwie nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej. ZDM chwali się, że przebudowa 2,5-hektarowego terenu to kluczowy element Nowego Centrum Warszawy - projektu zmian w centrum, polegających na zamienianiu dróg i parkingów w deptaki.
Przebudowa oraz cały projekt Nowego Centrum Warszawy zakładają, że w centrum pojawi się więcej zieleni oraz przestrzeni dla pieszych, zamknięte dla samochodów zostają ulice, zlikwidowane miejsca parkingowe. W zmian kierowcy otrzymają parking pod placem Powstańców Warszawy. Będąca na ukończeniu kilkupoziomowa podziemna konstrukcja ma pomieścić 420 aut.
Ponieważ ulicą Złotą samochody już nie pojadą, zlikwidowany będzie tunel pod ul. Marszałkowską, w zamian pojawi się... zbiornik na deszczówkę. Jednym słowem, kierowcy powinni omijać cały ten obszar szerokim łukiem.
Za projekt odpowiada zwycięzca konkursu architektonicznego, warszawska pracownia RS Architektura Krajobrazu. Wcieleniem projektu w życie zainteresowanych jest natomiast sześć firm - Skanska, Budimex, WPM Mosty, konsorcjum Balzola i Lantania, Strabag oraz Wod-Kan-Bruk. Warszawski ZDM zwraca uwagę, że złożone oferty w zdecydowanej większości mieszczą się w założonym budżecie a nawet są zauważalnie niższe. Najbardziej atrakcyjną cenowo jest propozycja złożona przez firmę Skanska. Opiewa ona na nieco ponad 49,1 mln zł. Najdroższą ofertę złożyło przedsiębiorstwo Budimex. Za zrealizowanie inwestycji oczekuje ono przeszło 76,2 mln zł. Oferty zostaną teraz przeanalizowane m.in. pod kątem tego, czy zaproponowane ceny nie są "rażąco niskie". Na zrealizowanie inwestycji wyłoniony wykonawca będzie miał 24 miesiące.
ZDM przypomina również o innych inwestycjach związanych z modernizacją centrum Warszawy. W marcu do użytku oddano pieszo-rowerowy most prowadzący przez Wisłę. Oprócz tego trwa projektowanie przebudowy ulicy Okrzei, w planach z kolei jest nowy plac na wysokości ulicy Jagiellońskiej. Równolegle z otwarciem mostu prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, zapowiedział również przebudowę ulicy Karowej. Pierwszym krokiem będzie wyznaczenie naziemnego przejścia przez Wisłostradę, dla którego wybrany jest już wykonawca. Roboty powinny zacząć się jeszcze przed wakacjami.
Równolegle trwa przebudowa ulic Chmielnej i Brackiej. Obecnie prowadzony jest remont nawierzchni oraz sadzone są drzewa. ZDM deklaruje, że prace zakończą się "w najbliższych miesiącach". U podnóża Pałacu Kultury i Nauki tworzony jest z kolei plac Centralny. Zakończyły się już badania archeologiczne, końca dobiega również budowa ekologicznych zbiorników retencyjnych, które pozwolą odzyskiwać wodę deszczową. Na placu pojawiły się pierwsze próbki docelowej nawierzchni.