Volvo Buses zamyka zakład we Wrocławiu. Pracę straci około 1600 osób
Volvo Buses zamknie fabrykę autobusów we Wrocławiu. Nastąpi to na początku 2024 roku i będzie oznaczało utratę pracy przez nawet 1600 osób.
Volvo Buses w specjalnym komunikacie ogłosiło, że w związku wieloletnimi stratami ponoszonymi na rynku europejskim, zmieni swój model biznesowy. Spółka skoncentruje swoją działalność na produkcji podwozi, natomiast nadwozia będą dostarczane przez zewnętrzne firmy.
W związku z tym Volvo Buses zdecydowało, że zamknie swoją fabrykę autobusów we Wrocławiu. Nastąpi to w pierwszym kwartale 2024 roku. Volvo podpisało list intencyjny w sprawie sprzedaży terenu fabryki na rzecz Vargas Holding.
- Nasza działalność w Europie od lat przynosi straty. Dzięki nowemu modelowi biznesowemu, który już dzisiaj z powodzeniem stosujemy na wielu rynkach, poprawimy rentowność i zapewnimy naszej firmie długoterminową konkurencyjność - mówi, cytowana w komunikacie, Anna Westerberg, prezes Volvo Buses.
Wrocław pozostanie globalnym centrum dostarczającym usługi biznesowe dla Grupy Volvo, z takimi oddziałami jak Volvo Group Digital & IT, Volvo Group Financial Control & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construction Equipment, Group Trucks Operations, Group Truck Purchasing i Volvo Group Real Estate.
Cała Grupa Volvo w Polsce zatrudnia około 3600 pracowników. Aż 1500 z nich pracuje w Volvo Buses. W związku z zamknięciem zakładu wszyscy stracą pracę.
Volvo Buses i Vargas Holding podpisały list intencyjny, zgodnie z którym planowana jest sprzedaż terenu zakładu Volvo Buses we Wrocławiu na rzecz Vargas Holding. Nowy inwestor rozpocznie działalność o innym profilu i będzie stopniowo rozbudowywał zakład produkcyjny we Wrocławiu. Produkcja rozpocznie się w 2024 roku. List intencyjny obejmuje zamiar Vargas Holding zaoferowania zatrudnienia części pracowników Volvo Buses, niektórych już w trzecim kwartale 2023 roku.
Vargas Holding jest szwedzkim inwestorem długoterminowym. Do koncernu należy m.in. produkująca baterie do samochodów elektrycznych firma Northvolt.
- W Vargas stale analizujemy możliwości przyspieszenia dekarbonizacji i wejścia w nowe branże i projekty przemysłowe. Nasze najnowsze przedsięwzięcie będzie związane z rozwiązaniami energetycznymi dla domów. Mając to na uwadze, jesteśmy pod wrażeniem zarówno obiektów, jak i wysoko wykwalifikowanych pracowników zakładu we Wrocławiu. Więcej szczegółów na temat naszych dalszych działań podamy w nadchodzących miesiącach - mówi Carl-Erik Lagercrantz, dyrektor generalny Vargas Holding.
Decyzja o stopniowym wygaszeniu i zakończeniu produkcji kompletnych autobusów i autokarów będzie miała wpływ na około 1600 miejsc pracy w Volvo Buses, z czego około 1500 we Wrocławiu. Proces informowania oraz dialog z przedstawicielami związków zawodowych został już rozpoczęty.
- Volvo Buses dołoży wszelkich starań, aby udzielić wsparcia naszym lojalnym pracownikom, z których liczni pracują w Volvo Buses od wielu lat. Będziemy współpracować z Vargas Holding, władzami lokalnymi i innymi interesariuszami, aby wesprzeć ich w poszukiwaniu nowych możliwości zatrudnienia - mówi Anna Westerberg.
***