Toyota na Indonesia International Auto Show
Podczas trwających właśnie targów motoryzacyjnych w Dżakarcie Toyota prezentuje kilkanaście modeli. Są wśród nich auta, które widujemy na polskich ulicach, ale większość wystawianych samochodów to modele specyficzne dla rynków azjatyckich, zupełnie nieznane w Europie.
Miłośnicy motoryzacji szybko rozpoznają Mirai, zasilaną wodorowymi ogniwami paliwowymi, sportową Toyotę 86, sprzedawaną u nas jako GT86, prezentowaną wciąż jako model koncepcyjny Toyotę C-HR czy miejskiego Yarisa, który jednak w wersji azjatyckiej jest o 16,5 cm dłuższy i wygląda nieco inaczej. Szukając znanych modeli odnajdujemy jeszcze nową wersję van Hiace - cała reszta to już egzotyka.
Na tle innych modeli znajomo wygląda niewielka limuzyna o nazwie Vios - to napędzana półtoralitrowym silnikiem VVT-i wersja sedan Toyoty Yaris, od 2013 roku produkowana w indonezyjskim Karawang.
Ofertę aut miejskich uzupełnia mała, zgrabna Agya z trzycylindrowym, litrowym silnikiem o mocy 65 KM. Samochód, opracowany specjalnie na potrzeby rynku indonezyjskiego, zadebiutował na Indonesia Auto Show w 2012 roku i rok później wszedł do sprzedaży. Na rynkach sąsiednich krajów występuje pod nazwami Wigo, Axia lub Daihatsu Ayla (firma Daihatsu należy do grupy Toyota).
Na wystawie dominują minivany, do których należy debiutująca siedmiomiejscowa Calya. Samochód ten został skonstruowany z myślą o rynku lokalnym zgodnie z ekologicznymi wymaganiami LCGC (Low Cost Green Car), ograniczającymi pojemność skokową silnika do 1,2 litra - zastosowana jednostka Dual-VVT-i ma moc 88 KM i maksymalny moment obrotowy 108 Nm. Oferowane w segmencie budżetowym auto ma 4070 mm długości, 1600 mm wysokości i rozstaw osi 2525 mm.
Niepozorny Sienta mimo niewielkich rozmiarów może przewozić nawet siedem osób na fotelach ustawionych w trzech rzędach. Auto jest dostępne z benzynowym silnikiem 1,5 (również w wersji AWD) a także z napędem hybrydowym.
Avanza to solidny minivan na podwoziu ramowym, stworzony z myślą o skromnej infrastrukturze drogowej krajów Azji, Ameryki Południowej i Afryki. Gama silników obejmuje jednostki benzynowe o pojemnościach skokowych od 1,0, przez 1,3, po 1,5 l z przekładnią manualną lub automatyczną. Wersja o bogatszym wyposażeniu i nieco innym wykończeniu sprzedawana jest pod nazwą Veloz.
Produkowana w Indonezji Kijang Innova to kompaktowy minivan oparty na platformie Toyoty Hilux, oferowany z benzynowymi silnikami 2,0 lub 2,7 l albo turbodieslami 2,4 i 2,8 l oraz pięciobiegową skrzynią manualną lub sześciobiegowym automatem. Platformę Hiluxa wykorzystuje również pięciodrzwiowy średniej wielkości SUV Fortuner, dostępny z rzędowym silnikiem 2,7 lub czterolitrowym V6 albo dieslami 2,4, 2,8 lub 3,0 l.
Pod nazwą Vellfire sprzedawany jest mogący przewozić do ośmiu osób luksusowy Alphard ze 180-konnym, dwuipółlitrowym silnikiem benzynowym. Auto dostępne jest przede wszystkim na rynkach azjatyckich oraz w Rosji.
Nav1 to indonezyjska nazwa ośmiomiejscowego minivana znanego na rynkach Azji i Afryki jako Noah. Dwulitrowy silnik benzynowy Valvematic o mocy 158 KM rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 175 km/h. Samochód jest krótszy od Vellfire o 30 cm i o około połowę tańszy.
Rush to mini-SUV, sprzedawany także jako Daihatsu Terios. Produkowany w Indonezji samochód o długości 4420, szerokości 1745, wysokości 1740 i rozstawie osi 2685 mm napędzane jest półtoralitrowym silnikiem benzynowym o mocy 109 KM i może przewozić do siedmiu osób.