Tajemnice cen na stacjach. Za co naprawdę płacimy tankując samochód?

Cena na stacji paliw składa się z szeregu elementów
Cena na stacji paliw składa się z szeregu elementówAdam Burakowski/REPORTEREast News

Składniki ceny paliwa: Co zawiera cena litra benzyny?

  • Cena hurtowa w rafinerii: 49.5% - 2,96 zł
  • Podatek VAT: 18.7% - 1,12 zł
  • Opłata akcyzowa: 25.6% - 1,53 zł
  • Opłata paliwowa: 2,8% - 0,17 zł
  • Opłata emisyjna: 1,3% - 0,08 zł
  • Marża detaliczna stacji: 2% - 0,12 zł
  • Cena hurtowa w rafinerii: 52,3% - 3,15 zł
  • Podatek VAT: 18.8% - 1,13 zł
  • Opłata akcyzowa: 19.3% - 1,16 zł
  • Opłata paliwowa: 6,1% - 0,37 zł
  • Opłata emisyjna: 1,3% - 0,08 zł
  • Marża detaliczna stacji: 2,2% - 0,13 zł
  • Cena hurtowa w rafinerii: 61,2% - 1,83
  • Podatek VAT: 18.7% - 0,56 zł
  • Opłata akcyzowa: 12,4% - 0,37 zł
  • Opłata paliwowa: 4% - 0,12 zł
  • Marża detaliczna stacji: 3,7% - 0,11 zł

Podatki i opłaty: Jak państwo zarabia na paliwach?

Dlaczego cena paliwa w Polsce jest niższa niż w innych krajach?

Ceny ropy - kluczowy składnik cen paliw - od kilku tygodni pozostają na poziomach najwyższych w 2023 roku. Niekorzystny dla polskiego rynku paliw jest także kurs dolara, który zyskał do złotego ok. 25 groszy w ciągu miesiąca. Tymczasem paliwa w Polsce nie tylko są prawie najtańsze w UE (taniej jest tylko na Malcie), ale wręcz nadal tanieją.
Moim zdaniem obecny zarząd Orlenu narusza prawo. Gdybym więc miał choć jedną akcję Orlenu, zgłosiłbym wniosek do prokuratury o zbadanie kwestii świadomego działania przez zarząd na szkodę spółki. Dziwię się, że nie ma jeszcze przypadków takich zgłoszeń. Myślę, iż nie powinno być wątpliwości, że zachodzi sytuacja naruszenia prawa, w efekcie wykonywania przez zarząd Orlenu poleceń o charakterze politycznym, wpisujących się w trwającą kampanię wyborczą. Wszystko na to wskazuje, iż obecnie o cenach paliw decydują politycy rządzącej koalicji.

Ceny paliw na świecie: Dlaczego są takie różnice?

Zmienność cen paliw: Dlaczego tak szybko rosną i spadają?

Jak zmienia się ceny paliw po wyborach?

Obecną sytuację można ocenić jedynie krytycznie. Wróciliśmy, niestety, do mechanizmów rodem z PRL i podobne jak wówczas będą konsekwencje. (...) Konsekwencją interwencji w rynek, czyli obniżenia ceny poniżej ceny równowagi, jest zawsze niedobór. To nieuchronne. Jest to więc tylko kwestia czasu, kiedy rynek zostanie rozregulowany. Jego powrót do normalności nie będzie łatwy.