Silniki boxer i napęd 4x4 - powód do dumy dla Subaru

W Subaru mają powody do radości. Japoński producent świętuje właśnie wyprodukowanie piętnastomilionowej jednostki napędowej w układzie boxer.

Firma należąca do Fuji Heavy Industries ltd to dziś jedyny, oprócz niemieckiego Porsche, producent wykorzystujący silniki budowane w układzie boxer na masową skalę.

Pierwszym Subaru wyposażonym w tego rodzaju jednostkę napędową było Subaru 1000 produkowane w latach 1966-1969. Oznacza to, że historia japońskich boxerów liczy już 49 lat. Przełomowe auto było również pierwszym modelem japońskiego producenta wyposażonym w napęd na przednią oś, w którym silnik umieszczono poprzecznie z przodu.

Pierwszy boxer Subaru miał cztery cylindry i pojemność 1,0 l. Motor rozwijał moc maksymalną 55 KM (przy 6 tys. obr./min) i legitymował się maksymalnym momentem obrotowym 77 Nm (rozwijanym przy 3,2 tys. obr./min).

Reklama

Japoński producent ma też inne powody do radości. Licząc od 1972 roku, gdy na rynku pojawiło się Subaru Leone - pierwszy osobowy model japońskiej marki z napędem na cztery koła (w takiej konfiguracji początkowo oferowany był wyłącznie, jako kombi) - firma wyprodukowała też czternaście milionów samochodów wyposażonych w napęd na obie osie Symmetrical All-Whell Drive.

Subaru Leone miało niezwykle prosty system napędu - tylna oś dołączana była mechanicznie, bez udziału mechanizmu różnicowego. W latach osiemdziesiątych Japończycy zastosowali skrzynię redukcyjną i wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej, które zapewniało automatyczny rozdział napędu pomiędzy osie. W 1987 roku, w modelu XT, Subaru po raz pierwszy zastosowało napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem. Już rok później zamontowano blokadę wiskotyczną, która pozwalała na korzystanie z tego rodzaju napędu również na drogach o utwardzonej nawierzchni.

Obecnie napęd na cztery koła i silniki o przeciwsobnym układzie cylindrów są znakami rozpoznawczymi Subaru. Oba rozwiązania zapewniły marce rzeszę wiernych klientów.

Dowiedz się więcej na temat: Subaru
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy