Rosja znosi zakaz eksportu paliwa. Wystarczyły zaledwie 2 tygodnie

Wystarczyło kilka tygodni, by rosyjski rząd zrezygnował z decyzji podjętej 21 września tego roku, dotyczącej wprowadzenia zakazu eksportu letniego oleju napędowego. Co za tym stoi? Ministerstwo Energetyki wydało komunikat.

Rosja wytrzymała dwa tygodnie. Znosi zakaz eksportu letniego oleju napędowego
Rosja wytrzymała dwa tygodnie. Znosi zakaz eksportu letniego oleju napędowego123RF/PICSEL

Wprowadzili zakaz, wytrzymali 2 miesiące

W ciągu ostatnich 2 miesięcy, czyli okresie obowiązywania zakazu eksportu letniego oleju napędowego, rosyjski rynek został nasycony handlowym olejem napędowym wszystkich gatunków, w tym także benzyną, w giełdowym kanale sprzedaży. W dniu 21 września rosyjski rząd nałożył tymczasowy zakaz eksportu benzyny i oleju napędowego w celu ustabilizowania rynku krajowego. Następnie 6 października zniesione zostały ograniczenia dotyczące eksportu oleju napędowego rurociągami do portów morskich dla producentów dostarczających co najmniej 50 proc. wyprodukowanego oleju napędowego na rynek krajowy. W drugiej połowie listopada  rząd zniósł tymczasowy zakaz eksportu benzyny.

Rząd Federacji Rosyjskiej podjął decyzję o zniesieniu tymczasowego zakazu eksportu letniego oleju napędowego wprowadzonego 21 września w ramach zestawu środków mających na celu ustabilizowanie sytuacji cenowej na krajowym rynku paliw silnikowych.
podało Rosyjskie Ministerstwo Energetyki
Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Rosja znosi zakaz eksportu letniego oleju napędowego

W komunikacie ministerstwa czytamy, że od początku obowiązywania zakazu eksportu, ceny hurtowe letniego oleju napędowego na giełdzie spadły, a jego zapasy wynoszą ponad 3,2 mln ton, czyli o 14% więcej niż w dniu wprowadzenia zakazu eksportu paliw silnikowych. Z czego to wynika? Ozimowy charakteryzuje się zakończeniem cyklu modernizacji rafinerii i niższym popytem na letni olej napędowy, który jest mniej poszukiwany w okresie niskich temperatur w większości Federacji Rosyjskiej.

Aby zapobiec rozładowaniu rafinerii i zapewnić wysoki poziom produkcji paliw, na które jest popyt - komercyjnej benzyny silnikowej i zimowych gatunków oleju napędowego, a także biorąc pod uwagę stabilizację sytuacji cenowej na rynku krajowym, podjęto decyzję o zakończeniu tymczasowego zakazu eksportu letniego oleju napędowego
czytamy w komunikacie Ministerstwa
Bartlomiej MagierowskiEast News

Celem było ustabilizowanie cen

Boris Kopeikin, pierwszy zastępca dyrektora generalnego Centrum Rozwoju Strategicznego, dodał w rozmowie z TASS, że decyzja zostaje podjęta w odpowiednim czasie, ponieważ ograniczenia eksportu produktów naftowych zostały wprowadzone jako środek mający na celu stworzenie dodatkowych wolumenów na rynku krajowym i ustabilizowanie cen - najpierw hurtowych, a następnie detalicznych.

Zakończył się letni i jesienny sezon wysokiego popytu na paliwa, popyt na olej napędowy spadł ze względu na zakończenie prac polowych, a remonty rafinerii dobiegają końca. Rozmiar tłumika z października został przywrócony, światowe ceny ropy nieznacznie spadły, a rubel wręcz przeciwnie, umocnił się, co również pozytywnie wpłynęło na atrakcyjność dostaw krajowych.
tłumaczy Boris Kopeikin

Rynek stopniowo zbliża się do równowagi, a ceny stabilizują się zarówno w hurcie, jak i detalu, co zdaniem Borisa Kopeikina oznacza, że to najlepszy czas na zniesienie ograniczeń i wznowienie eksportu paliw.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas