Przy jakich obrotach silnik pracuje najoszczędniej?
Oszczędność jest wypadkową obrotów i odpowiedniego wciśnięcia pedału gazu.
Inaczej wygląda to przy rozpędzaniu się, a inaczej przy jeździe ze stałą prędkością.
O ile w tym drugim przypadku można utrzymywać możliwie niskie obroty (nawet 1500 obr./min) i delikatnie operować gazem, o tyle efektywne przyspieszanie wymaga zupełnie innej techniki. Tu wymagane jest dużo energii i lepiej przyspieszać krótko i dość dynamicznie, lecz z niewysokich obrotów.
Długotrwałe rozpędzanie się z minimalnym wciśnięciem pedału gazu jest mniej ekonomiczne. Rozpędzając się należy utrzymywać obroty silnika w okolicach maksymalnego momentu obrotowego, a pedał gazu wciskać w około 80%.
Np. w dieslu optymalny zakres obrotów przy przyspieszaniu to 1500-2500 obr./min, a przypadku jednostki benzynowej - 2000-3000. W tym zakresie silnik ma największą efektywność, co oznacza, że z każdego grama paliwa wytwarza najwięcej mocy.
Sekret jazdy ekonomicznej to naprzemienne rozpędzanie z niskich obrotów i hamowanie silnikiem. Taka technika jazdy jest najoszczędniejsza.