Przepisy o których nie wiesz!

Mało kto wie, że od 2003 roku na terenie Polski obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące m.in. stosowania części zamiennych w samochodach nowych

Mało kto wie, że od 2003 roku na terenie Polski obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące m.in. stosowania części zamiennych w samochodach nowych

Przepisy określane mianem GVO ograniczyły prawo ingerencji koncernów samochodowych w sprawy dotyczące sprzedaży ich aut w salonach i serwisowania samochodów. Uwolniły również rynek części zamiennych, co oznacza, że klient może nawet w naprawach przeprowadzanych w okresie obowiązywania gwarancji stosować części zamienne niezależnych producentów, a nie tylko produkty z logo koncernów samochodowych.

Autoryzowany serwis jest wówczas zobowiązany do zamontowania tych elementów (oczywiście o ile posiadają one homologacje) a klient nie traci z tego powodu gwarancji na cały samochód (w przypadku części wymienionej na niefabryczną gwarancja ogranicza się jedynie do montażu). Rozporządzenie to dało kierowcom prawo do wyboru , właściciele salonów zyskali realną szansę na uwolnienie się od monopolu nakładanego przez jednego dostawcę. Niestety rozporządzenie te wygasa z końcem 2010 roku i nic nie wskazuje na to, by zostało ono przedłużone.

Reklama

By bronić interesów konsumentów, niezależnych warsztatów, jak również autoryzowanych serwisów, w Europie rozpoczęła się Kampania na rzecz Prawa do Naprawy (Right to Repair Campaign) w skrócie zwana R2RC. Jej celem jest zapobieganie takim rozwiązaniom prawnym, które zanegowałyby prawo konsumentów do samodzielnego wyboru warsztatu, w którym mają być dokonywane przeglądy ich samochodów, jak również ich serwisowanie i naprawa, w konkurencyjnych cenach. Czy sprzeciw społeczny wystarczy, by przeciwstawić się interesom potężnych koncernów motoryzacyjnych? Dowiemy się zapewne w roku...

Dowiedz się więcej na temat: wiedźmy | Wiem | części zamienne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy