Porsche 911 - typ 991 przekracza barierę miliona egzemplarzy

27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To wystarczający powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.

Porsche 911 Carrera S
Porsche 911 Carrera SInformacja prasowa (moto)

Typ 991, wprowadzony w 2011 r. prezentował się jeszcze okazalej od poprzedników, a efekt ten wzmacniały szerszy rozstaw kół oraz zwiększony o 10 cm rozstaw osi. Jednocześnie, jako pierwszy seryjny samochód Porsche, korzystał z adaptacyjnej aerodynamiki zaczerpniętej z supersportowej hybrydy 918 Spyder. Nowo zaprojektowane wnętrze 991 bazowało na architekturze modelu Carrera GT. Kokpit wzbogacił się też o nowy system Porsche Communication Management (PCM) z ulepszoną łącznością, wielodotykowym ekranem oraz informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Lekkie nadwozie o aluminiowo-stalowej konstrukcji ponownie awansowało pod względem sztywności, a jednocześnie pomogło zmniejszyć masę własną o 45 kilogramów. Bazowy 6-cylindrowy silnik miał teraz pojemność 3,4 litra, ale nadal rozwijał moc 350 KM. Odmiany S generowały już moc 400 KM, a GTS - 430 KM (obie z pojemności 3,8 litra). W ramach zaktualizowanej edycji 991, wprowadzonej na rynek w 2015 r., także modele 911 Carrera korzystały z siły dwóch turbosprężarek. Wszystkie trzy odmiany Carrera - standardowa, S oraz GTS - napędzała trzylitrowa jednostka o mocy, odpowiednio, 370, 420 i 450 KM. Jednocześnie spadły zużycie paliwa i emisja spalin. Nowe pułapy moc osiągały również warianty Turbo i GT, na czele z 700-konnym 911 GT2 RS. Z maksymalną prędkością 340 km/h była to najszybsza seryjna "911" w historii modelu. 911 GT3 RS z 4-litrowym wolnossącym bokserem o mocy 520 KM miało więcej rozwiązań ze świata motorsportu niż którykolwiek oferowany dotąd cywilny samochód Porsche.

Porsche 911 GT2 RSInformacja prasowa (moto)

Na uwagę zasługuje też 911 Targa, które łączyło klasyczną koncepcję tego nadwozia - z szerokim pałąkiem zamiast słupków B - ze "sprytną" konstrukcją dachu. Ponadto w gamie modelu wyróżniały się: zoptymalizowany pod kątem masy wariant 911 Carrera T, ekstremalnie lekkie 911 R, zbudowane w limitowanej edycji 991 egzemplarzy, a także ważące zaledwie 1370 kg 911 GT3 RS. Wysoce pożądany był również specjalny model na 50-lecie 911, wyprodukowany w serii 1963 sztuk. Istotne miejsce w historii firmy zajmuje wyposażony w szereg ekskluzywnych dodatków samochód sportowy w zielonym kolorze Irish Green, który 11 maja 2017 r. zjechał z taśmy produkcyjnej fabryki w Zuffenhausen: milionowa "911". Ten 450-konny egzemplarz pozostaje własnością Porsche AG. Generacja 991 była absolutnym bestsellerem Porsche. W okresie od 2011 r. do 31 października 2018 r. powstała w liczbie 217 930 egzemplarzy - i dalej "podbija" ten wynik. Łącznie od chwili debiutu w 1963 r. do końca ubiegłego miesiąca Porsche wyprodukowało 1 049 330 sztuk seryjnych "911".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas