Polacy pokochali chińskie samochody. Ruch w salonach MG i BAIC
Od początku roku w Polsce zarejestrowano już grupo ponad pół tysiąca samochodów chińskich producentów. Rekordy zainteresowania bije marka MG, która z miejsca przegoniła w statystykach rejestracji w Polsce takich graczy, jak np. Fiat czy Mitsubishi.
To nie jest dobra informacja dla wielu dealerów. Wystarczyły trzy miesiące, by z ledwie kilku salonów debiutującej w Polsce marki MG wyjechało na nasze drogi blisko pół tysiąca samochodów. Prawdziwym hitem rodzinny suv MG HS, który kusi nabywców nie tylko atrakcyjną ceną, ale też m.in. 7-letnią gwarancją.
Instytut SAMAR podsumował sprzedaż samochodów chińskich producentów po pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku. W tym czasie na polskich drogach przybyły już 553 samochody osobowe "made in china". O rewelacyjnym debiucie na naszym rynku mówić może MG, które odpowiada obecnie za - uwaga - 75 proc. rejestracji "chińczyków". Od początku roku w Polsce zarejestrowano już 411 egzemplarzy samochodó tej marki.
To spektakularny wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że oficjalny importer dawnej brytyjskiej, a obecnie chińskiej marki rozpoczął swoją działalność w Polsce w grudniu ubiegłego roku. Drugie miejsce zestawienia najczęściej rejestrowanych w 2024 roku chińskich marek zajmuje BAIC (86 pojazdów). Ostatni stopień podium przypada na markę MAXUS.
W skali całego rynku wynik 411 zarejestrowanych MG nie wygląda może spektakularnie, ale warto zauważyć, że chiński producent z miejsca wyprzedził pod względem sprzedaży marki o tak ugruntowanej na polskim rynku pozycji jak chociażby Mitsubishi (398 rejestracji), Jeep (398 rejestracji) czy Fiat (353 rejestracji).
Absolutnym hitem i lokomotywą sprzedaży MG w Polsce jest aktualnie model MG HS - rodzinny suv z klasycznym, benzynowym silnikiem o pojemności 1,5 l i mocy 162 KM. W pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku na polskie drogi wyjechało już 221 egzemplarzy tego modelu.
Samochód, który śmiało stawać może w szranki z takimi modelami, jak Nissan Qashqai czy Hyundai Tucson wyceniony jest w podstawowej wersji na 103 800 zł (model standard z ręczną skrzynią biegów).
Ceny topowych egzemplarzy - wersji exclusive z automatyczną przekładnią - startują z kuszącego poziomu 123 500 zł. Za taką kwotę otrzymamy m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika czy panoramiczne okno dachowe. Do tego samochód objęty jest 7-letnią gwarancją i może się pochwalić wynikiem 5 gwiazdek w testach NCAP.
Drugim najlepiej sprzedającym się modelem MG w Polsce jest obecnie mniejszy brat modelu HS - MG ZS. Miejski SUV, stanowiący ciekawą alternatywę chociażby dla Dacii Duster czy Suzuki Vitary, wyceniany jest w podstawowej odmianie na 79 800 zł.
Maksymalnie skonfigurowana wersja z silnikiem 1,5 l, automatyczną przekładnią, nawigacją, podgrzewanymi fotelami przednimi i pełnym pakietem elektronicznych systemów wspomagających wyceniana jest na 86 200 zł
Brytyjska marka, której wszystkie modele powstają w chińskich fabrykach, wysoko zawiesiła poprzeczkę chociażby przed planowaną na nadchodzące tygodnie cennikową premierą nowej generacji Dacii Duster. Wynik MG może jednak niepokoić dealerów marek o ugruntowanej pozycji rynkowej, którzy w perspektywie kolejnych miesięcy będą musieli włożyć więcej wysiłku w rywalizowanie o klienta. Czy oznacza to, że - po kilku ciężkich latach - dla nabywców nowych aut wracają wreszcie czasy dobre czasy?