Perła polskiej motoryzacji. Przetrwał tylko jeden taki pojazd. Mamy go na filmie

Kilka tygodni temu w naszym serwisie informowaliśmy o niezwykłej kolekcji samochodów z czasów PRL tworzonej przez entuzjastów z Buska Zdroju.

article cover
Informacja prasowa (moto)

W skład kolekcji o nazwie "Polska na kołach" wchodzi wiele niezwykle interesujących pojazdów, jak motocykle: Sokół 125 i SHL M04 czy samochody: FSO Warszawa 201, jedyna w Polsce oryginalna karetka na samochodzie typu Warszawa 223A, polski mikrosamochód WSK Mikrus MR-300 czy oczekująca na remont cysterna paliw na pojeździe typu Jelcz 315 z pierwszej serii produkcyjnej (czyli z kabiną Żubra A80).

Informacja prasowa (moto)

Prawdziwą perłą tego niecodziennego zbioru są jednak polskie, historyczne autobusy - pojazdy, których - z racji "ciężkiego żywota" - zachowała się do dziś jedynie garstka.

Trzymając kciuki za powodzenie niezwykłego pomysłu - utworzenia pierwszego w Polsce muzeum poświęconego wyłącznie pojazdom krajowej produkcji - obiecaliśmy, że będziemy was informować o najnowszych wydarzeniach z Buska Zdroju. Z nieukrywaną radością donosimy więc, że - dzięki twórcom kolekcji - na drogi powrócił właśnie legendarny polski autobus - San H-27A.

Rodzinna Kolekcja Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na Kołach" w Busku - Zdroju

SHL M04 
SFA SAN H100 
SFA SAN H100 
SFA SAN H100 
SFA SAN H25/H27, SFA SAN H100 
SFA SAN H100, SFA SAN H25/H27 
Od lewej: SFA SAN H100, SFA SAN H25/H27, JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
Autosan H9-03 
Autosan H9-03 
SFM Junak M10 z wózkiem bocznym 
SFM Junak M10 z wózkiem bocznym 
SFM Junak M10 z wózkiem bocznym 
JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
FSO Warszawa 223A sanitarny i JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
FSO Warszawa 223A sanitarny i JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
Mikrus MR 300 
FSO Syrena 103 
Mikrus MR 300 
FSO Polonez 1,6 sanitarny 

Z końcem roku 2011 rozpoczęła się odbudowa wraku. W toku prac pojazd został rozebrany na czynniki pierwsze, a następnie złożony od podstaw. Prace wymagały olbrzymiego doświadczenia, uwagi i cierpliwości - wszystko dlatego, że San H-27A to autobus pozbawiony ramy, w którym konstrukcja nadwozia opiera się jedynie na wręgach i płycie podłogowej.

Nowatorskie, jak na ówczesne czasy, rozwiązanie konstrukcyjne (z powodzeniem stosowane współcześnie) wtedy sie nie sprawdziło, co spowodowało, że H-27 już w latach 90-tych zupełnie zniknęły z dróg!

Odrestaurowany pojazd jest jedynym na świecie egzemplarzem, który ocalał aż do czasów współczesnych.

W ostatnich dniach właściciele Sana odbyli pierwszą od zakończenia obudowy przejażdżkę po drogach publicznych. Zapraszamy na film, którego autorem jest Wojtek Łukasik.

Rodzinna Kolekcja Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na Kołach" w Busku - Zdroju (bo tak brzmi jej pełna nazwa zapisana przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach) na chwilę obecną liczy około 50 wyjątkowych pojazdów. Więcej: http://www.polskanakolach.pl

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas