Nissan e-POWER. Pierwsza hybryda

Nissan zaprezentował hybrydowy układ napędowy o nazwie e‑POWER.

Nissan Note e-POWER
Nissan Note e-POWERInformacja prasowa (moto)

Technologia e‑POWER została po raz pierwszy zaoferowana klientom, co stanowi ważny krok w realizacji strategii elektryfikacji w ramach wizji inteligentnej mobilności Nissana.

e‑POWER bazuje na technologii samochodów elektrycznych stosowanej w Nissanie LEAF - najlepiej sprzedającym się w pełni elektrycznym samochodzie w historii, dostarczonym na rynek w liczbie już ponad 250 000 egzemplarzy. Inaczej niż w modelu LEAF, w skład systemu e‑POWER wchodzi także mały silnik benzynowy, który w razie potrzeby doładowuje wysokowydajny akumulator. Przy zachowaniu osiągów, samochód z zespołem napędowym e‑POWER nie wymaga korzystania z zewnętrznej ładowarki.

Technologia e-POWER

W systemie e‑POWER koła napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym. Energia z wysokowydajnego akumulatora zasila kompaktowy zespół napędowy e‑POWER złożony z silnika benzynowego, generatora, inwertera i silnika elektrycznego. W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu, gdy zapas energii w akumulatorze jest na wyczerpaniu (lub w czasie jazdy z wyższą prędkością). W systemie e‑POWER silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy.

Taka konstrukcja wymaga zasadniczo większego silnika elektrycznego i akumulatora, ponieważ jednostka elektryczna jest jedynym źródłem napędu kół. Do tej pory utrudniało to montowanie takiego systemu w samochodach miejskich. Nissanowi udało się jednak przezwyciężyć tę trudność poprzez ograniczenie wymiarów i masy podzespołów, opracowanie bardziej elastycznych metod sterowania silnikiem elektrycznym i optymalizację zarządzania energią. Tak powstał napęd e‑POWER z mniejszym akumulatorem niż w modelu LEAF, ale zapewniający takie same wrażenia z jazdy, jak w przypadku stuprocentowo elektrycznego samochodu.

Różnice między napędem hybrydowym, elektrycznym i e-POWERInformacja prasowa (moto)

Zalety napędu e‑POWERW e‑POWER maksymalny moment obrotowy jest dostępny niemal natychmiast, co zwiększa dynamikę jazdy i zapewnia płynne przyspieszanie. System pracuje bardzo cicho, podobnie jak w przypadku w pełni elektrycznego samochodu. Silnik spalinowy włącza się znacznie rzadziej, więc zużycie paliwa w samochodzie z napędem e‑POWER kształtuje się na poziomie zbliżonym do konwencjonalnej hybrydy, zwłaszcza w jeździe miejskiej. e‑POWER pozwala w pełni korzystać z zalet samochodu elektrycznego bez konieczności doładowywania akumulatora ze źródeł zewnętrznych.

Historia opracowania systemu

Nissan aktywnie dąży do całkowitego wyeliminowania emisji oraz wypadków śmiertelnych w motoryzacji, realizując program rozwoju samochodów elektrycznych i technologii autonomicznej jazdy. Starając się urzeczywistnić tę wizję, firma rozwija koncepcję "inteligentnej mobilności", która stanowi punkt odniesienia dla najważniejszych decyzji firmy dotyczących sposobu zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem — przy czym samochody nadal mają zapewniać kierowcy dużo przyjemności z jazdy. e‑POWER to kolejny krok w realizacji wizji zerowej emisji dzięki nowemu i bardziej wydajnemu elektrycznemu zespołowi napędowemu.

Układ napędowy e-POWERInformacja prasowa (moto)

W 2006 roku Nissan dokonał przełomu w technologii zarządzania energią. Inżynierom firmy udało się ograniczyć gabaryty akumulatora do poziomu porównywalnego z akumulatorami stosowanymi w konkurencyjnych modelach hybrydowych przy zachowaniu pożądanych cech samochodu elektrycznego, takich jak cicha praca napędu i efektywne zużycie energii. Ponadto fundamentem opracowania systemu e-POWER i jego wdrożenia w samochodzie miejskim było także zastosowanie technologii Nissana, takich jak wbudowanie silnika spalinowego napędzającego generator, silnik elektryczny przeznaczony do samochodu miejskiego, usztywnienie konstrukcji zespołu napędowego oraz poprawa kultury jego pracy, w tym ograniczenie hałasu i wibracji.

Układ napędowy e-POWERInformacja prasowa (moto)

Nissan stara się rozwijać elektryczne zespoły napędowe zasilane różnymi rodzajami paliwa, odpowiadając na specyficzne wymagania poszczególnych rynków. System e‑POWER jest jednym z przykładów takich rozwiązań wzmacniających ofertę Nissana w zakresie elektrycznych zespołów napędowych. Nissan prowadzi także prace badawczo-rozwojowe nad pojazdem zasilanym ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (Solid Oxide Fuel Cell — SOFC) oraz będzie wprowadzał kolejne innowacyjne produkty w różnych obszarach, a także popularyzował samochody elektryczne na całym świecie.

System e‑POWER jest klasyfikowany jako hybryda szeregowa. Nissan Note e-POWER jest pierwszym masowo produkowanym samochodem miejskim wyposażonym w napęd hybrydowy w układzie szeregowym.

Nissan e-POWER 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas