Niesamowity wynik! 10 milionów aut z Tychów!
Wczoraj z linii montażowych tyskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał jubileuszowy 10-milionowy samochód.
Tyle samochodów wyprodukowały w ciągu swojej 41-letniej historii zakłady w Bielsku-Białej i w Tychach.
Początki rozwoju przemysłu samochodowego na Śląsku sięgają roku 1971, kiedy to z linii dawnej FSM w Bielsku-Białej, zjechały pierwsze Syreny. Dynamiczny rozwój dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych, (powstałej na bazie WSM-u), następuje od roku 1973, kiedy to na liniach produkcyjnych zakładu w Bielsku-Białej zaczęto montować Fiaty 126, w wyniku licencji zakupionej przez polski rząd, a w Tychach uruchomiono budowę nowego zakładu, który rozpoczął działalność produkcyjną jesienią 1975 roku.
W ciągu tych minionych lat, bielski zakład od końca 1971 roku do września 2000 roku, kiedy to produkcja została przeniesiona do tyskiego zakładu, wyprodukował 1 722 596 samochodów (modele: 126, 127, Uno, Siena, Palio Weekend).
Produkcja samochodów w tyskim zakładzie rozpoczęła się we wrześniu 1975 roku, a z linii montażowych zaczęły zjeżdżać pierwsze Maluchy (Fiat 126p). Od tego czasu wiele się zmieniło w tyskim zakładzie. Inwestycje związane z uruchomieniem produkcji kolejnych, nowych modeli uczyniły tyską fabrykę Fiata jedną z najnowocześniejszych w światowym przemyśle motoryzacyjnym, którego organizacja produkcji spełnia światowe standardy WCM (Word Class Manufacturing), a produkowane w niej samochody plasują się w czołówce rankingów niezawodności. Dwa produkowane samochody: Fiat Panda i Fiat 500 zdobyły tytuły Car of The Year.
W swej 37-letniej działalności tyski zakład, który do maja 1992 roku był częścią dawnej FSM, a obecnie jest jednym z zakładów Fiata, wyprodukował 8 277 404 samochody, (modele: 126, Uno/Innocenti, Siena, Palio Weekend, Cinquecento, Seicento, Panda Classic, 500/500C/Abarth, Lancia Ypsilon, Ford KA, a także w systemie SKD - Ducato, Punto, Bravo/Brava, Marea).