Największy ruch na Śląsku. Najmniejszy na Warmii i Mazurach

​Jest już pierwsze podsumowanie Generalnego Pomiaru Ruchu rozpoczętego w 2020 r. i zakończonego w tym roku. Wyniki te będą mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg.


Coraz więcej pojazdów na drogach

13 574 pojazdów na dobę - oto średni dobowy ruch roczny (SDRR) na zamiejskiej sieci dróg krajowych. Jest o 21 proc. wyższy niż w  2015. Na drogach międzynarodowych średni ruch 2020/21 wynosił 25 488 pojazdów na dobę (o 27 proc. więcej niż w 2015). Na pozostałych drogach krajowych to 8746 pojzdów na dobę (wzrost o 15 proc.).

Różnice między województwami

GDDKiA odnotowała duże różnice w obciążeniu sieci dróg krajowych w poszczególnych województwach. Największy ruch, wynoszący ponad 22 000 poj./dobę, występował w województwie śląskim, a najmniejszy, poniżej 8000 poj./dobę w województwie warmińsko-mazurskim.

Reklama

Najbardziej zatoczonymi  odcinkami dróg krajowych okazały się:

  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, SDRR od 104 620 do 197 813 poj./dobę, zależnie od odcinka, 
  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, SDRR od 104 869 do 114 959 poj./dobę, zależnie od odcinka, 
  •  S2, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami na przecięciu z Al. Jerozolimskimi i al. Krakowską, SDRR od 100 461 do 114 288 poj./dobę, zależnie od odcinka, 
  •  S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach, SDRR = 112 736 poj./dobę, 
  •  A4, pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska, SDRR = 105 033 poj./dobę. 

·Największe wzrosty ruchu w stosunku do GPR 2015 odnotowano na:

  • S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, o ok. 50-80 tys. poj./dobę (ok. 70-280 proc),
  • A4, pomiędzy węzłami Kraków Południe i Niepołomice, o ok. 30-40 tys. poj./dobę (ok. 60-100 proc), zależnie od odcinka, 
  • S6, pomiędzy węzłami Gdańsk Południe i Straszyn, o ok. 32 tys. poj./dobę (ok. 84 proc.), 
  • A8, pomiędzy węzłami Wrocław Zachód i Wrocław Stadion, o ok. 26 tys. poj./dobę (ok. 45 proc.).         

Największe spadki ruchu odnotowano na:

  • DK91, Częstochowa - Podwarpie, o ok. 20-24 tys. poj./dobę (ok. 40-60 proc.), zależnie od odcinka, 
  • A1DK1 Łódź Południe - Kruszyny, o ok. 10-20 tys. poj./dobę (ok. 30-40 proc.), zależnie od odcinka, 
  •  DK92, Brzeziny - Choszczówka, o ok. 10 tys. poj./dobę (ok. 45 proc.), 
  • DK94, Łańcut - Przeworsk, o ok. 7 tys. poj./dobę (ok. 48 proc.), 
  • DK15, węzeł Trzebnica - Trzebnica, o ok. 7 tys. poj./dobę (ok. 48 proc.), 
  • DK14, Stryków - Łódź, o ok. 6,5 tys. poj./dobę (ok. 30 proc.). 

Największy wzrost, o 42 proc., odnotowano dla lekkich samochodów ciężarowych (dostawczych), co może wynikać m.in. ze zmian zachodzących od 2015 r. w strukturze handlu (w tym wzrostu popularności e-zakupów wynikającego z pandemii COVID-19).

Dla kategorii samochodów ciężarowych bez przyczep i autobusów odnotowano spadki wynoszące odpowiednio 17 i 51 proc. Duży spadek ruchu autobusów przypuszczalnie był efektem ograniczeń w przewozie osób w transporcie zbiorowym wprowadzonych w związku z pandemią.

Wyniki pomiaru pokazały dużą koncentrację ruchu na wybranych drogach krajowych o długości 3680 km, z czego 2972 km to autostrady i drogi ekspresowe. Chociaż stanowią one tylko 20 proc. sieci dróg krajowych to przenosiły ponad 50 proc. pracy przewozowej na całej sieci dróg krajowych. 

Pomiary pokazały także wzrost, o ponad 19 proc. w porównaniu z GPR 2015, średniego dobowego ruchu w dni robocze. Jednak udział tego ruchu zmniejszył się w wynikach średniego dobowego ruchu rocznego. Zmniejszył się także, średnio o 0,8 proc., udział ruchu nocnego (w godzinach 22 - 6) w ruchu dobowym na drogach krajowych.

Podobna zmiana widoczna była między latami 2010 - 2015, co może wynikać z  poprawy warunków ruchu na sieci dróg krajowych i dostępności nowych odcinków dwujezdniowych. Większa możliwość korzystania z sieci dróg szybkiego ruchu może powodować zmniejszenie odsetka kierowców podróżujących nocą, unikających w ten sposób większego natężenia ruchu na drogach, co ma znaczenie na odcinkach jednojezdniowych.

***

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy